Kesä Suvisaaristossa
Kesä Suvisaaristossa
Aineistopaketin avulla voi tutustua elämäntapaan Espoon saaristossa 1900-luvun alussa kalastaja Arvid Nyholmin ja arkkitehti Karl Lindahlin näkökulmista. Tehtäväpaketin avulla tarkastellaan historiallisen tiedon rakentumista. Aineistopaketti sisältää valokuvia sekä muutamia miesten elämiin liittyviä asiakirjoja, jotka herättävät ajattelemaan, kuinka hankalaa tulkintojen tekeminen voi olla. Aineistopaketin avulla voi tutustua historiallisen tiedon rakentumiseen alkuperäislähteiden avulla. Miten tulkinta muodostuu saatujen tietojen avulla ja kuinka virhepäätelmät syntyvät?
Mål:
Ohjata opiskelijaa rakentamaan menneisyyttä koskevaa tietoa tarkoituksenmukaisia lähteitä käyttäen, arvioimaan sitä kriittisesti sekä ymmärtämään sen monitulkintaisuuden ja suhteellisuuden. Auttaa analysoimaan historiallisia ilmiöitä ja ihmisten toimintaa monipuolisesti kunkin ajan omista lähtökohdista. Opiskelija ymmärtää yhteiskunnan olemuksen ja muutoksen historiallisen kehityksen tuloksena. Hän syventää monilukutaitoaan siten, että osaa eritellä, tulkita, arvioida, hyödyntää ja tuottaa erilaisia tekstejä ja tekstikokonaisuuksia tietoisena niiden tavoitteista ja konteksteista. Lisäksi opiskelijaa kannustetaan havainnoimaan arkiympäristöjä sekä kuvaamaan luonnon ja ihmistoiminnan alueellisia ilmiöitä, rakenteita ja vuorovaikutussuhteita.
Läroämnen
- Modersmål och litteratur
- Lärokurser
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- S2 Tekstien tulkitseminen
- S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Lärokurser
- Historia
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I2 Människor förändrar världen
- I5 Välfärdssamhällets uppbyggnad
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
- Geografi
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I4 Föränderliga landskap och livsmiljöer
- I5 Människor och kulturer i världen
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
- Samhällslära
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I2 Ett demokratiskt samhälle
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
Läroämnen
- Modersmål och litteratur
- Lärokurser
- Finska och litteratur
- Moduler
- Att tolka text 2
- Moduler
- Finska och litteratur
- Lärokurser
- Historia
- Moduler
- Människa, miljö och historia
- Det självständiga Finlands historia
- Sveriges östra rikshalva blir Finland
- Moduler
- Geografi
- Moduler
- En värld i förändring
- Moduler
- Samhällslära
- Moduler
- Det finländska samhället
- Moduler
- Miten saaristolaiset näyttäisivät eroavan kaupunkilaisista? Jaottele valokuvat kahteen osaan sen mukaan, ovatko niissä esiintyvät henkilöt saaristolaisia vai kaupunkilaisia. Tuntuuko sinusta helpolta vai vaikealta erottaa elämäntavat ja yhteiskuntaluokat toisistaan?
- Osa valokuvista esittää espoolaista Arvid Nyholmiaja osa helsinkiläistä Karl Lindahlia. Millaista Arvid Nyholmin elämä ja arki on mielestäsi ollut saamiesi lähteiden perusteella? Entä Karl Lindahlin elämä? Mitä he ovat tehneet työkseen? Mikä toi heidät Espoon saaristoon?
- Pohdi valokuvien perusteella, miten Nyholmin ja Lindahlin elämäntavat ovat eronneet? Entä mitä yhteistä heillä on ollut? Pohdi myös, millaisissa tilanteissa heidän tiensä ovat voineet kohdata?
- Miten Nyholmin ja Lindahlin elämässä näkyy aikakausi, jolloin he elivät? Mitä merkittäviä historiallisia tapahtumia aikavälille sijoittuu ja miten ne näkyvät aineistossa? Pohdi, miten tapahtumat ovat voineet vaikuttaa heidän elämäänsä. Käytä apuna annettuja lähteitä; sekä valokuvia että asiakirjoja.