Koulu kuvissa
Koulu kuvissa
Nykyajan Suomessa koulunkäynti on etuoikeus, joka on taattu jokaiselle lapselle. Näin ei kuitenkaan ole aina ollut. Koulu kuvissa -kokonaisuus tutustuttaa siihen, miten kansakoulu kehittyi ja millaista arki espoolaisissa kansakouluissa oli 1800- ja 1900 -luvuilla. Kansakouluasetus tuli Suomessa voimaan vuonna 1866. Sen myötä kunnat alkoivat perustaa kansakouluja ja yhä useampi lapsi sai mahdollisuuden käydä koulua. Ennen kansakoulujen perustamista lapset olivat saaneet opetusta kotona, kiertokouluissa tai yksityisissä kouluissa. Oppivelvollisuus alkoi Suomessa vuonna 1921. Se tarkoitti sitä, että kaikkien lasten täytyi mennä kansakouluun. Kuvien ja muistiinpanojen kautta tutustutaan koulunkäynnin historiaan. Millaisia oppiaineita koulussa opiskeltiin, millaisia opiskeluvälineitä koulussa käytettiin ja miten koulumatka ennen taittui?
Contents:
Arkea ja juhlaa koulussa
Arkea ja juhlaa koulussa
Study objective:
Alakoulu: Tutustumalla koulunkäynnin historiaan oppilas oppii hahmottamaan tiedon rakentumista ja monitulkinnallisuutta. Opetuksessa tapahtuneiden muutosten kautta ymmärretään myös muutosten vaikutukset eri ihmisiin ja yhteiskuntaan.
Yläkoulu: Tutustumalla koulunkäynnin historiaan oppilas oppii hahmottamaan tiedon rakentumista ja monitulkinnallisuutta. Opetuksessa tapahtuneiden muutosten kautta ymmärretään myös muutosten vaikutukset eri ihmisiin ja yhteiskuntaan.
Subjects
- Yhteiskuntaoppi
- Contents
- Grade 3-4
- S2 Demokraattinen yhteiskunta
- Grade 3-4
- Contents
Subjects
- Historia
- Contents
- Grade 7-9
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Grade 7-9
- Objectives
- Grade 7-9
- T2 aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta
- T3 auttaa oppilasta ymmärtämään, että historiallista tietoa voidaan tulkita eri tavoin
- T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toimintaan ja päätöksentekoon vaikuttaneita tekijöitä erilaisissa historiallisissa tilanteissa
- T7 ohjata oppilasta analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta
- T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen
- T11 harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan oman perustellun tulkintansa niiden pohjalta
- Grade 7-9
- Contents
- Tutustu aineistopaketin kuvien ja kuvamuistiinpanojen kautta kansakoululaisen koulunkäyntiin. Mitä huomaat verratessasi kansakoulua omaan kouluusi? Mikä koulussa ja koulunkäynnissä on muuttunut ja mikä on ennallaan?
- Mitkä muutokset ovat mielestäsi muuttaneet koulua hyvään ja mitkä huonompaan suuntaan? Entä mitä haluaisit muuttaa omassa koulussasi? Kuinka voisit itse vaikuttaa?
- Tutki kuvissa näkyviä opiskeluvälineitä. Mitä opiskeluvälineitä tunnistat? Mitä opiskeluvälineitä sinä käytät koulussa? Miten opiskeluvälineet ovat muuttuneet vuosien saatossa? Onko jokin esine säilynyt? Miten luulet että koulun opiskeluvälineet tulevat muuttumaan tulevaisuudessa?
- Vertaile kinkeri-lukutodistusta ja Gurli Lönnbergin päättötodistusta. Mitä oppiaineita on opiskeltu? Miten oppiaineet eroavat toisistaan eri todistuksissa? Onko todistuksissa oppiaineita, joita ei enää tänä päivänä opeteta?
- Kysele tutuilta aikuisilta heidän koulumuistojaan. Mikä heille on jäänyt parhaiten mieleen ja miksi?
- Nykyaikanakaan kaikilla lapsilla ei ole samoja mahdollisuuksia koulunkäyntiin. Pohtikaa, mitkä asiat tekevät koulunkäynnin mahdolliseksi.
- Mikä auttaa sinua viihtymään ja jaksamaan koulussa?
Luokkakuvat kertovat
Luokkakuvat kertovat
Study objective:
Alakoulu: Kuvien tulkitseminen auttaa opiskelijaa huomaamaan muutokset yhteiskunnassa. Luokkakuvien tarkastelu historiallisena lähteenä auttaa huomaamaan historian tulkinnallisuuden.
Yläkoulu: Ohjata opiskelijaa tuttujen esimerkkien avulla analysoimaan muutosta ja jatkuvuutta koulunkäynnissä, sekä koulun merkitystä yhteiskunnallisena instituutiona. Auttaa opiskelijaa ymmärtämään erilaisten lähteiden tulkintaa.
Subjects
- Yhteiskuntaoppi
- Contents
- Grade 3-4
- S2 Demokraattinen yhteiskunta
- Grade 3-4
- Objectives
- Grade 3-4
- T3 ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita
- Grade 3-4
- Contents
Subjects
- Historia
- Contents
- Grade 7-9
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Grade 7-9
- Objectives
- Grade 7-9
- T2 aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta
- T7 ohjata oppilasta analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta
- T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen
- T11 harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan oman perustellun tulkintansa niiden pohjalta
- Grade 7-9
- Contents
- Tutki luokkakuvia, mitä eroja löydät kuvien välillä? Mitä ne voivat kertoa kyseisestä ajasta?
- Löydätkö kuvien lapsista itsesi ikäisiä lapsia? Entä löydätkö Finnasta kuvia omasta koulustasi? Kirjoita Finnan hakukenttään koulusi nimi ja rajaa hakua valokuviin.
- Haluaisitko julkaista oman luokkakuvasi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa? Testaa tietosi tekijänoikeuksista Ylen Digitreenin avulla.
- Luokkakuvia löytyy eri vuosilta. Huomaatko kuvista oman aikansa muotivirtauksia? Minkälainen olisi ollut muodikas asu koulussa tuohon aikaan? Minkälaiset asut ovat nyt muotia sinun koulussasi? Mitä asioita vaatteista ja pukeutumisesta voi päätellä? Pukeudutko itse eri tavalla koulun kuvauspäivänä?
- Eläydy kansakoululaisen koulunkäyntiin. Valitse kuvien joukosta sinua eniten kiinnostava kuva. Kuvittele olevasi koululainen tuossa kuvassa ja kirjoita kertomus, jossa kerrot esimerkiksi miltä koulussasi näyttää, millaista siellä on opiskella ja millaisia ajatuksia koulunkäynti sinussa herättää. Mitä haaveita sinulla on tulevaisuudellesi? Voit myös kirjoittaa kertomuksen koulupäiväsi tapahtumista.