Kuoseja kankaalla
Kuoseja kankaalla
Painokangasta syntyy, kun kankaalle painetaan toistuva kuvio. Kuviosta käytetään sanaa kuosi. Suomen painokangasteollisuus syntyi vuonna 1861, kun Forssa Oy perusti kutomonsa yhteyteen kangaspainon. Vuonna 1951 kangaspainon toimintaa jatkanut Finlayson-Forssa Oy perusti Forssan tehtaille suunnitteluateljeen. Sen suunnittelijat olivat koulutettuja painokangassuunnittelijoita. Kuoseja painettiin Forssan viimeistämössä. Painokankaat kuljetettiin kauppoihin joka puolelle Suomea, myös ulkomaille.
Suurteollinen tekstiiliteollisuus on Suomessa menneisyyttä. Forssan painosaleissa kulkevat vain aika ja muistot. Jotain on silti jäänyt jäljelle: sadat tuhannet kangasnäytteet ja luonnokset niistä kuoseista, joita menneisyyden päivinä tuotettiin. Nämä kuosit muodostavat Forssan museon teollisen tekstiilin kokoelman. Ne paljastavat, millaisia painettuja verhoja, pöytäliinoja, lakanoita, suihkuverhoja ja muita sisustuskankaita suomalaisissa kodeissa ennen käytettiin - ja millaisiin painokuoseihin Suomessa eri aikoina pukeuduttiin.
Kuosien kaupunki
Kuosien kaupunki
Tavoite:
Alakoulu:
Arjen erilaisiin kuvakulttuureihin tutustuminen jokapäiväisten, arjessa läsnä olevien massatuotettujen painokankaiden kautta. Omien painokangasmallien kehitteleminen joko mielikuvituksen tai menneisyyden aineistojen pohjalta. Arjen kuvakulttuurien ja eri pintamuotojen merkitysten havaitseminen. Luonnostelun merkitys muotoilutuotteen tekoprosessissa ja erilaisia pintoja ja kuvamaailmoja tuottavien luonnostelumenetelmien havainnointi ja niiden kokeiluun kannustaminen.
Yläkoulu:
Kuvataiteen oppiaineessa eri kuvakulttuureihin tutustuminen ja niiden tunnistaminen teollisen muotoilun osa-alueen, painokankaan, kuosien kautta. Pintatekstuurien merkityksen ymmärtäminen ihmisten kulttuurissa ja luonnonympäristössä. Pintakoristelun idean ymmärtäminen. Suunnittelijan työ ja luonnoksen merkitys. Oman kuvallisen idean sanallinen ja eri medioin tapahtuva esittely. Käsityön oppiaineessa kuvaidean muuttuminen, kun se siirretään paperiluonnoksesta kankaalle. Vanhan kuosikuvastoon ja suunnitteluun tutustuminen oman tuotteen tai teoksen kehittelyn tausta aineistona. Oman tuote- tai teosidean esittely.
Oppiaineet
- Käsityö
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 1-2
- S1 Ideointi
- Vuosiluokat 3-4
- S1 Ideointi
- S2 Suunnittelu
- Vuosiluokat 1-2
- Sisältöalueet
- Kuvataide
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 1-2
- S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- S3 Taiteen maailmat
- Vuosiluokat 3-4
- S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- S3 Taiteen maailmat:
- Vuosiluokat 1-2
- Sisältöalueet
Oppiaineet
- Käsityö
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Innovointi
- S2 Muotoilu
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Kuvataide
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- S3 Taiteen maailmat
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Alakoulu:
- Millainen olisi unelmien vaate? Olisiko se jättisuuri college, lentävät kengät tai makuupussina toimiva jättimäinen takki?
- Millainen kuosi vaatteessasi tai jossain muussa asusteessasi (kengät, huivi, laukku) voisi olla?
Voit pohtia asiaa piirtämällä tai tekemällä kollaasi tulostamistasi kuvista.
Yläkoulu:
- Millainen olisi maailma, jossa kaikki olisi yksiväristä, ilman pintakuviointia? Koivut olisivat valkoisia tai mustia, samoin kuviolliset eläimet. Vaatteet olisivat yksivärisiä, samoin kotien tekstiilit ja pinnat. Milloin yksivärisyys rauhoittaa, milloin siitä tulee tylsää ja virikkeetöntä? Miksi ihminen tekee kuvioita - taidetta?
- Ota valokuva itsellesi merkityksellisestä tärkeästä julkisesta paikasta. Se voi olla tori, koulun piha tai vaikka jonkun tärkeän rakennuksen edusta. Kirjaa ylös paikkaan liittyviä merkityksiä ja menneisyyttä. Käytä niitä hyväksesi ja suunnittele paikkaan julkinen taideteos: seinämaalaus, asfalttimaalaus, veistos tai valotaideteos.
Sateenraikas vai riemunkirjava
Sateenraikas vai riemunkirjava
Tavoite:
Yläkoulu:
Tutustuminen eri vuosikymmenten visuaaliseen muotoiluun eri vuosikymmenten teollisten painokankaiden avulla. Pintasuunnittelun keskeiseen käsitteeseen, raporttiin, tutustuminen. Teollisen muotoilun idean luonnos, sen ja valmiin painokankaan välinen suhde. Tekijänoikeuden käsitteen ymmärtäminen. Menneisyyden kuvakulttuurit uuden luomisen lähteenä.
Lukio:
Tutustuminen eri vuosikymmenten visuaaliseen muotoiluun eri vuosikymmenten teollisten painokankaiden avulla. Teollisen muotoilun tuotteiden, painokankaiden, yhteyksien tunnistaminen suhteessa taiteeseen ja kulttuuriperintöön eri aikoina. Kuvan tuottamisen keinot teollisen painokankaan pintamuotoilussa, luonnoksen ja valmiin painokankaan suhde.
Ammatillinen koulutus:
Aineistopaketti johdattaa tutkimaan menneisyyden painokankaita ja niiden visuaalisia maailmoja eri näkökulmista ja oppiaineista käsin. Aineistot auttavat hahmottamaan 1900-luvun arjen kuvaympäristön ja teollisen pintamuotoilun kehitystä ja nostavat esiin yhteisiä piirteitä tämän ajan ja menneisyyden kuvastoissa. Teollisen pintamuotoilun termeihin ja kuvailusanastoon tutustuminen.
Oppiaineet
- Käsityö
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Innovointi
- S2 Muotoilu
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Kuvataide
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- S3 Taiteen maailmat
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Oppiaineet
- Kuvataide
- Moduulit
- Omat kuvat, jaetut kulttuurit
- Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt
- Moduulit
Ammattitutkinnot
- Taideteollisuusalan perustutkinto
- Tekstiili- ja muotialan perustutkinto
-
Tutki kuosiluonnoksia. Millä eri tekniikoin ne on tehty? Mikä luonnostelutekniikka kiinnostaa itseäsi eniten?
-
Tutki mallikerran eli raportin käsitettä kuosiluonnoksissa ja valmiissa kankaissa. Milloin raportti on vaikea löytää? Milloin se on helppo löytää? Mistä se johtuu?
-
Vertaile kuosiluonnoksia ja niistä tehtyjä kankaita. Kuinka erilaiset väritykset vaikuttavat kankaan tunnelmaan? Kuinka aikakauden visuaaliset muodit näkyvät värityksissä?
-
Valitse yksi kuosi ja tee siitä värikartta. Valitse kuosista jokin yksityiskohta tai kuvion osa. Käytä värikarttaa ja yksityiskohtaa hyväksesi oman kuosiluonnoksen teossa. Mihin uudenlaiseen tuotteeseen kangasta voi käyttää? Miten valmistuksessa ja käytössä otetaan huomioon ekologisuus ja hilijalanjälki?