Perinteinen metsätyö
Perinteinen metsätyö
Tämä Pielisen museon aineistopaketti kertoo perinteisestä käsityövoimin tehdystä metsätyöstä ja sen tekijöistä. Ajanjakso ulottuu 1800-luvun lopulta 1950-luvulle. Metsätalous kasvoi merkittävästi 1800-luvullla, sillä kasvava teollisuus tarvitsi puuta raaka-aineeksi. Metsäyhtiöt palkkasivat raskaaseen metsätyöhän työläisiä ja maaseudun pienviljelijöitä. Metsätyöntekijöitä ryhdyttiin kutsumaan kansan suussa jätkiksi, tukkilaisiksi ja savottalaisiksi. Metsätyön erityinen piirre oli, että työntekijät asuivat useita kuukausia yhdessä työmailla usein kaukana asutuksesta. Perinteinen metsätyö muuttui, kun se koneellistui traktorien ja moottorisahojen käyttöönottamisen myötä. Metsäkämpistä luovuttiin 1960-70-luvuilla, kun kulkuyhteydet metsätyömaille paranivat ja työntekijöiden oli mahdollista kulkea omilla autoillaan.
Aineistopaketissa on metsätyötekijöiden työvälineitä, heidän talvisavotan asuinrakennuksiaan ja valokuvia sekä työstä että vapaa-ajan vietosta.
Study objective:
Selvitetään, millaista perinteisen metsätyön tekeminen oli. Tehtävissä harjoitetaan historiallista empatiaa eläytymällä menneisyyden ihmisten elämään.
Subjects
- Historia
- Contents
- Grade 7-9
- S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys
- S3 Suomea luodaan, rakennetaan ja puolustetaan
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Grade 7-9
- Objectives
- Grade 7-9
- T2 aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta
- T3 auttaa oppilasta ymmärtämään, että historiallista tietoa voidaan tulkita eri tavoin
- T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen
- T10 ohjata oppilasta selittämään, miksi historiallista tietoa voidaan tulkita ja käyttää eri tavoin eri tilanteissa ja arvioimaan kriittisesti tulkintojen luotettavuutta
- T11 harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan oman perustellun tulkintansa niiden pohjalta
- Grade 7-9
- Contents
Transversal competences
- L4 Monilukutaito
Vocational qualifications
- Metsäalan perustutkinto
- Tutki esineitä ja niiden muistiinpanoja.
a) Mihin esineitä on käytetty?
b) Kuvittele, millaista niiden käyttäminen on ollut. - Tutki metsäsaunan ja kahden metsäkämpän kuvia ja muistiinpanoja.
a) Mitä eroja kolmen eri rakennuksen välillä on?
b) Kerro ja kuvittele, millaista niissä asuminen on ollut. Voit tutkia myös valokuvia ja niiden muistiinpanoja. - Valitse yksi valokuva.
a) Kerro, mitä kuvassa tapahtuu ja keitä kuvassa on.
b) Kuvittele, miltä kuvan henkilöistä tai eläimistä tuntuu ja miksi. - a) Etsi valokuvat, joissa on lapsia ja nuoria ja kerro, mitä valokuvissa tapahtuu.
b) Pohdi, miksi lapset ja nuoret olivat mukana metsätöissä. Voit käyttää myös muita lähteitä tiedonhakuun. - a) Etsi valokuvat, joissa on naisia ja kerro, mitä he tekevät valokuvissa.
b) Millainen rooli naisilla oli metsätyössä ja savottakämpillä? - a) Millaiset ihmiset tekivät metsätöitä?
b) Mitä mahdollisuuksia metsätyö toi maaseudun ihmisille? - a) Kuvittele olevasi 1930-luvulla elävä nuori, joka on tullut mukaan talvisavotalla auttamaan isäänsä. Kirjoita päiväkirjaasi työpäivästänne savotalla. Kerro esimerkiksi mitä työtehtäviä teette, kuinka pitkä päivä teillä on, millaista ruokaa syötte ja mitä teette työpäivän jälkeen.
b) Miten päivä savotalla eroaa sinun omasta koulupäivästäsi? - Vieraile Pielisen museon ulkoalueella ja käy ainakin yhden savottakämpän sisällä (Pappilantie 2, 81720 Lieksa).