Venny arjen ja satujen maailmoissa
Venny arjen ja satujen maailmoissa
Taiteilija Venny Soldan-Brofeldt (1863-1945) oli koulutukseltaan taidemaalari, mutta hänen työalansa ulottui varsin laajasti muillekin taiteen aloille. Venny teki kuvituksia aikakauskirjoihin, satukirjoihin ja lastenlehtiin, suunnitteli kannet useisiin puolisonsa Juhani Ahon teoksiin, kirjoitti itse muutamia kirjoja, valmisti kameita ja pienoisveistoksia, suunnitteli seinävaatteita ja huonekaluja ja laati muutamia rakennussuunnitelmia. Kaiken tämän lisäksi Venny oli lapsirakas perheenäiti, ja omalle ajalleen epätyypillisesti onnistui yhdistämään perhe-elämän ja taiteilijanuran. Hän oli boheemi oman tiensä kulkija: Venny eli, esiintyi ja pukeutui täysin oman mielensä mukaan muiden mielipiteistä välittämättä.
Tämä kokonaisuus kurkistaa pieneen osaan Vennyn laajasta ja monialaisesta tuotannosta: maalaustaiteeseen, piirustuksiin ja kuvituksiin. Ensimmäinen osio sukeltaa Vennyn kuvituksiin ja toisessa osiossa tarkastellaan Vennyä suomalaisen arjen ja henkilöiden kuvaajana.
Innehåll:
Venny kuvittajana
Venny kuvittajana
Mål:
Tutstutaan sanoihin ja kieleen ja harjoitetaan mielikuvitusta satujen muodossa. Harjoitellaan luovuuden ohella myös motorisia taitoja piirtämällä ja värittämällä.
Läroämnen
- Bildkonst
- Innehållsområden
- Årskurs 1-2
- I1 Egna bildkulturer
- I2 Bildkulturer i omgivningen
- I3 Konstens världar
- Årskurs 3-4
- I1 Egna bildkulturer
- I3 Konstens olika världar
- Årskurs 1-2
- Innehållsområden
- Modersmål och litteratur
- Lärokurser
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Innehållsområden
- Årskurs 1-2
- S3 Tekstien tuottaminen
- S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
- Årskurs 3-4
- S3 Tekstien tuottaminen
- S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
- Årskurs 1-2
- Innehållsområden
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Lärokurser
Lärområden
- Ilmaisun monet muodot
- Kielten rikas maailma
Varhaiskasvatus
-
Tutkikaa yhdessä Venny eläinaiheisia kuvituksia. Opettaja voi lukea kuvien alla olevat runot. Pohtikaa yhdessä, onko runoissa hassuja sanoja, joita ette tunnista. Mitä ne tarkoittavat? Käytettiinkö 100 vuotta sitten erilaisia sanoja kuin nykyään? Jokainen voi valita eläinkuvista oman suosikkinsa ja kertoa kavereille, mitä kuvassa tapahtuu. Osaatteko myös matkia, miten eläin liikkuu tai ääntelee?
-
Valitkaa yksi kuva ja keksikää siitä yhteinen tarina. Jokainen saa kertoa vuorollaan, keitä kuvassa on, missä ollaan ja mitä kuvassa tapahtuu. Opettaja voi yhtenäistää tarinaa ja kirjoittaa lopullisen tuotoksen ylös. Halutessaan tarinaa voidaan jatkaa myös piirtämällä. Mitä seuraavassa kuvassa tapahtuisi?
-
Venny teki lapsille myös värityskuvia. Opettaja voi tulostaa esimerkiksi muutamia eläinkuvia väritettäväksi.
-
Valitkaa yhdessä yksi piirros ja kuvitelkaa itsenne sen sisälle. Pohtikaa millaisia ääniä siellä voisi kuulua, millaisia tuoksuja ympärillä leijuisi, mitä siellä voisi tapahtua. Vähän vanhempien lasten kanssa voitte yrittää herättää piirroksen "henkiin" esimerkiksi asettumalla kuvaa esittäviksi patsaiksi!
Alakoulu
-
Valitse aineistopaketin kuvista yksi, jossa ei ole vielä tekstiä valmiina. Mieti, mitä kuvassa näkyy. Keitä siinä on? Mitä kuvassa tapahtuu? Kirjoita kuvasta pari lausetta tai kerro kaverille mitä sinulle tulee kuvasta mieleen. Sen jälkeen pohdi, minkä nimisestä sadusta tai tarinasta kuva voisi olla peräisin ja keksi kuvaan sopiva oma pieni tarina! Voit myös piirtää lisää kuvia.
-
Etsikää yksi tai useampi esimerkki 2000-luvun kuvitetuista lastenkirjoista. Pohtikaa yhdessä, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä on kuvituksissa 100 vuotta sitten ja nykykirjallisuuden kuvissa. Ovatko kuvat muuttuneet? Millä tavalla?
-
Valitse yksi kuva jostakin nykyaikaisesta lastenkirjasta. Miltä se mahtaisi näyttää Vennyn piirtämänä? Yritä piirtää sama kuva uudelleen, mutta Vennyn tyyliin "vanhanaikaisesti". Jutelkaa yhdessä, miten kuvien tekeminen on muuttunut vuosien saatossa. Tekikö Venny kuvia tietokoneella? Tai tehdäänkö kirjankuvia nykyään vielä lyijykynällä ja tussilla?
Venny arjen keskellä
Venny arjen keskellä
Mål:
Tehtävät johdattelevat tutustumaan arkeen 100 vuoden takaa ja pohtimaan muutoksia, joita suomalaisessa kulttuurissa on tapahtunut nykypäivään tultaessa. Kirjoittamisen lisäksi tehtävissä kannustetaan kuvalliseen ilmaisuun ja luoviin näkökulmiin historiaa tutkittaessa. Vennyn teosten kautta tutustuaan myös 1800–1900-lukujen taitteen kuvataiteen teemoihin ja tekniikoihin.
Läroämnen
- Historia
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I2 Människor förändrar världen
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
- Bildkonst
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I1 Egna bildkulturer
- I2 Bildkulturer i omgivningen
- I3 Konstens olika världar
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
Läroämnen
- Historia
- Moduler
- Den europeiska människan
- Människa, miljö och historia
- Moduler
- Bildkonst
- Moduler
- Egna bilder, delade kulturer
- Konstens många världar
- Moduler
1. Kuvittele ja pohdi, minkälainen teokseen ikuistetun hetken tausta tai tulevaisuus voisi olla. Kirjoita ja kuvita ajatuksesi! Apuna voit käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Mitä on tapahtunut, jotta maalauksen hahmot ovat päätyneet kyseiseen tilanteeseen?
- Miltä maalauksen ympäristö on näyttänyt menneisyydessä, esimerkiksi tunti sitten?
- Miltä se tulee näyttämään tulevaisuudessa muutaman tunnin kuluttua tai 10 vuoden päästä? Esimerkiksi miltä maalattu maisema näyttää auringon laskettua tai mitä muutoksia ympäristössä tapahtuu vuosien kuluessa?
2. Venny maalasi ja piirsi paljon oman aikansa arkea ja tavallisia ihmisiä. Mieti, millä tavalla nykypäivän arki eroaa Vennyn kuvaamista hetkistä? Valitse yksi Vennyn teos, jossa hän kuvaa aikansa arkea ja tuo teos nykypäivään. Miltä tilanne tai askare näyttäisi tänä päivänä? Kirjoita tai piirrä.
3. Tutustu Vennyn teoksiin ja luo niistä inspiroitunut uusi taideteos. Voit esimerkiksi hahmotella värikästä graffitia, luoda pätkän sarjakuvaa tai ideoida vaikka täysin abstraktin taideteoksen. Kirjoita myös ylös minkä tai mitkä teokset valitsit inspiraationlähteiksi ja miksi. Pohdi millä keinoin ”vanhaa taidetta” voi käyttää inspiraationa uusiin teoksiin. Tutki myös millaisia tekniikoita Venny on teoksissaan käyttänyt. Ovatko tekniikat muuttuneet vuosien varrella?
4. Valitse yksi Vennyn maalaama tai piirtämä henkilökuva. Kirjoita teoksen henkilölle taustatarina. Keksi tai etsi tietoa esimerkiksi siitä, kuka muotokuvassa esiintyvä hahmo on, millainen elämä hänellä oli, mitä hän ajattelee teoksen tekohetkellä ja millaisessa tilanteessa hänet on ikuistettu maalaukseen. Entä mitä jos henkilö eläisi vielä tänä päivänä? Millainen hänen elämänsä voisi olla 2020-luvulla? Pohdi ja käytä mielekuvitustasi! Voit halutessasi myös piirtää uuden kuvan valitsemastasi hahmosta nykypäivänä.