Yrjö Saarinen – värin ja tunteen tulkki
Yrjö Saarinen – värin ja tunteen tulkki
Yrjö Saarinen oli suomalainen kuvataiteilija, joka on tunnettu villistä värinkäytöstään ja ekspressiivisestä maalaustavastaan. Itseoppinut kuvataiteilija viis veisasi väriopeista. Hän maalasi omaperäisesti tunteella ja veteli rankalla siveltimellä vimmaisesti väriä kankaalle. Mieluiten Saarinen maalasi maisemia, asetelmia ja muotokuvia. Saarinen syntyi Jyväskylässä 1899. Hän muutti 30-vuotiaana Hyvinkäälle, jossa hän asui elämänsä loppuun saakka. Jyväskylän ja Hyvinkään maisemat ovat toistuva teema Saarisen teoksissa.
Innehåll:
Havaitseminen ja tiedonkäsittely
Havaitseminen ja tiedonkäsittely
Mål:
- Kognitiivista toimintaa ohjaavien yleisten periaatteiden tunnistaminen ja niiden soveltaminen kognitiivisten ilmiöiden tarkastelemiseen.
- Kognitiivisiin perustoimintoihin eli havaitsemiseen, tarkkaavaisuuteen ja muistiin perehtyminen.
- Kognitiivisen toiminnan hermostollisen perustan ja yhteyksien psyykkisiin toimintoihin ymmärtäminen.
Tutustutaan havaitsemista ohjaavaan aivotoimintaan Saarisen maisemakuvien avulla. Pohditaan värin ja aistimisen suhdetta erityisesti värisokeuden ja synestesian tulokulmista käsin. Opitaan havainnoimaan kuvia ja ilmaisemaan havaintoja sanallisesti.
Gymnasiet
Läroämnen
- Psykologi
- Moduler
- Människan som informationsbearbetare
- Moduler
Millaisia eri värisävyjä näet teoksissa?
- Millaisia mielikuvia tai tunteita sävyt herättävät?
Millä kaikilla tavoilla sävyjä voi sanallistaa? - Vertailkaa havaintojanne. Hahmotatteko värisävyt samoin vai jollain tapaa toisin?
- Erittele havaintojasi; ovatko ne mielestäsi ensisijaisesti skeemalähtöisiä vai ärsykelähtöisiä? Miksi?
Pohdi, millä tavoin museo- tai galleriaympäristö voidaan tehdä saavutettavaksi näkörajoitteisille henkilöille.
- Mitä muita aistikanavia taidetila voi hyödyntää?
- Mitä muuta olisi hyvä ottaa huomioon?
Mitä värisokeudessa tapahtuu?
- Mitä kuvien sävyille voisi tällöin käydä?
- Mitkä aivokuoren alueet ovat vuorovaikutuksessa keskenään?
- Millainen rooli limbisellä järjestelmällä on?
Mitä synestesiassa tapahtuu?
- Mitä sävyille voisi tällöin käydä? Keksi esimerkkejä.
- Tunnettuja synesteetikkoja?
Kuvaile havaitsemiseen ja tarkkaavaisuuteen liittyvää aivotoimintaa ja hermostollista perustaa
- Miten havaitseminen ja tarkkaavaisuus ovat yhteydessä ihmisen muuhun tiedonkäsittelyyn?
- Millainen rooli muistilla on ihmisen näönvaraisessa havaitsemisessa?
Ihmisen kuvia
Ihmisen kuvia
Mål:
Pohditaan Saarisen henkilökuvia suhteessa yksilöön, yhteiskuntaan ja institutionaalisiin rakenteisiin. Erityisesti keskiöön nostetaan naisten kuvien esittämisen traditio ja paikka länsimaisen taiteen kaanonissa. Opitaan tunnistamaan valtapositioita, joita katsomiseen ja katsottavana olemiseen liittyy.
Gymnasiet
Läroämnen
- Bildkonst
- Moduler
- Konstens många världar
- Moduler
Mitä kuvissa näkyy?
- Millaisia mielikuvia tai tunteita teokset herättävät?
- Millainen tunnelma kuvissa on?
- Millainen rooli taustalla tai miljööllä on tämän tunnelman muodostumisessa?
- Mitä värisävyjä on käytetty?
Millaiset kasvojen ilmeet teosten kuvaamilla henkilöillä on?
- Mitä ilmeet mielestäsi viestivät?
Millainen teosten välittämä naiskuva mielestäsi on?
- Millaisia vastaavia representaatioita näet mediassa?
- Millaista naiskuvaa esimerkiksi Meeri ompelukoneen ääressä välittää?
- Millaisia viitteitä teokset antavat sukupuolesta, luokasta tai muusta yhteiskunnallisesta asemasta?
- Millaisia naiskuvia olet nähnyt museossa?
- Millaisia erilaisia merkityksiä alastonkuva voi saada eri yhteyksissä?
Mihin teosten kuvaamien henkilöiden katse on suunnattu?
- Kuka katsoo, ja miten?
- Miten henkilöiden asemoituminen esimerkiksi selin vaikuttaa tähän?
Millaisia rooleja ja valtapositioita saavat: - teoksen tekijä,
-teoksen katsoja tai vastaanottaja ja - taideinstituutio?
Millaisia omakuvia tai henkilökuvia olet nähnyt museossa? Anna esimerkkejä.
- Miten kuvailisit miesten omakuvien traditiota?
Tee itsestäsi omakuva.
- Mitä piirteitäsi korostaisit?
- Kuinka nimeäisit kuvan?
Omintakeiset maisemat
Omintakeiset maisemat
Mål:
Havainnoidaan Saarisen maisema- ja asetelmakuvia erityisesti värin ja kuvatyyppien näkökulmasta. Tunnistetaan kuvatyyppejä ja sanallistetaan havaintoja. Pohditaan suhdetta omaan lähiympäristöön.
Läroämnen
- Bildkonst
- Innehållsområden
- Årskurs 1-2
- I3 Konstens världar
- Årskurs 3-4
- I3 Konstens olika världar
- Årskurs 1-2
- Innehållsområden
Läroämnen
- Bildkonst
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I3 Konstens olika världar
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
Mitä kuvissa näkyy?
- Mitä näkyy etualla, mitä taustalla?
- Millä tavoin kuvat eroavat toisistaan? Mitä samoja asioita näkyy?
- Mitkä vuodenajat kuvissa vallitsevat?
- Millaisia tunteita teokset herättävät?
Miten värejä on käytetty?
- Mitä päävärejä löydät? Entä vastavärejä?
- Kuinka kuvailisit värejä? Millaisia tunteita ne herättävät?
- Miten kuvien värimaailmat ovat eroavat toisistaan?
- Mitä epäluonnollista teosten väreissä on?
Mitä tekniikoita teoksissa on käytetty?
- Oletko itse kokeillut näitä tekniikoita?
- Millä tavoin käytetty tekniikka vaikuttaa väreihin?
Osaatko nimetä kuvatyyppejä?
- Katso Kukkia kuistilla. Mitkä kuvatyypit yhdistyvät teoksessa?
Miten ihmisen vaikutus näkyy kuvissa, vai näkyykö ollenkaan?
- Millaista luontosuhdetta teokset mielestäsi ilmentävät?
- Mikä on kotiseutusi merkityksellisin maisema ja miksi?
Maalaa maisemakuva käyttäen värejä, joita luonnon kuvaukseen ei tavallisesti käytetä.
Todellisuuden ja fiktion vuoropuhelu
Todellisuuden ja fiktion vuoropuhelu
Mål:
Pohditaan, millaisia erilaisia merkityksiä taidekuva voi saada erilaisissa konteksteissa. Keskustellaan autenttisuuden tematiikasta. Havainnoidaan taidekuvaa ja luodaan siihen oma suhde.
Högstadiet
Läroämnen
- Bildkonst
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I3 Konstens olika världar
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
Mitä kuvissa näkyy?
- Millaisia värejä on käytetty?
- Mitä epätavallista väreissä on?
Millainen tunnelma teoksissa on, esimerkiksi Taistelevissa metsoissa? Mitä metsojen välillä tapahtuu?
- Oletko nähnyt vastaavan kuvan aiemmin? Missä?
Pohdi aitouden tematiikkaa kuvataiteen kontekstissa.
- Mitkä tekijät ovat mielestäsi osallisina siihen, että teos on ”aito”? Entä mitä tarkoittaa väärennös?
- Millaisissa erilaisissa yhteyksissä olet nähnyt kopioita tai versiointeja taideteoksista? Anna esimerkkejä teoksista tehdyistä muunnelmista, parodioista ja taidetuotteista.
Keskustelkaa
- sarjatuotannosta ja
- taiteen kaupallistamisesta.
Maalaa oma versiosi tunnetusta taideteoksesta tai vaihtoehtoisesti:
- Valitse yksi teos
- Kuvittele hyppääväsi teoksen maailmaan
- Mitä näet, mitä tunnet, mitä teet, keitä muita siellä on?
- Kirjoita pieni tarina mielikuvitusretkestäsi
- Jaa tarinasi ryhmäsi kanssa
Työn ja vapaa-ajan kuvauksia
Työn ja vapaa-ajan kuvauksia
Mål:
Tutustutaan Saarisen tapaan kuvata ihmisiä työssään ja arjessaan. Pohditaan, millaista 1900-luvun alkupuolen työ ja lepo ovat Saarisen kuvausten mukaan olleet. Verrataan nykypäivän työn ja arjen eroja Saarisen ajan Suomeen.
Läroämnen
- Historia
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I5 Välfärdssamhällets uppbyggnad
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
- Bildkonst
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I2 Bildkulturer i omgivningen
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
Läroämnen
- Historia
- Moduler
- Den europeiska människan
- Moduler
- Bildkonst
- Moduler
- Konstens många världar
- Moduler
Mitä kuvaukset kertovat 1900-luvun alkupuolen elämästä, arjesta ja sen askareista?
- Millaisena työ ja arki sinulle näyttäytyvät?
Millainen tunnelma kuvissa on?
- Mitä teosten henkilöt voisivat ajatella?
- Mistä he voisivat keskustella toistensa kanssa?
Teknologian ja koneiden yleistyttyä useat työtehtävät ovat muuttuneet.
- Millaisia työtehtäviä ja ammattinimikkeitä keksit, jotka ovat nykypäivän työelämässä vieraita?
- Millaisia työkaluja ja esineitä ennen käytettiin, joita nykyisin ei käytetä?
- Millaisia ammatteja, ammattinimikkeitä ja työkaluja tulevaisuuden työelämä voisi pitää sisällään?
Luettele syitä kaupungistumiselle ja maaseudun elinkeinojen kaventumiselle.
- Mitä hyviä ja huonoja puolia kaupungistumisessa mielestäsi on?
Kirjoita lyhyt kuvaus 1900-luvun alussa eläneestä, ikäisestäsi nuoresta.
- Millaisia hänen koulupäivänsä olivat?
-Entä vapaa-aika ja lomat?