Rautasuolaa tutkimassa
Rautasuolaa tutkimassa
Oppimateriaali
Veera Sinikallio, Helsingin yliopisto
; Noora-Kaisa Rantanen, Helsingin yliopisto
; Kemianluokka Gadolin
Luotu: 20.12.2020, Muokattu: 20.12.2020
Sisältö
- Rauta(II)-suolan rautapitoisuus_opettaja (pdf, 281,4 kt)
- Rauta(II)-suolan rautapitoisuus_oppilas (pdf, 337,9 kt)
- Rauta(II)-suolan rautapitoisuus_oppilas_KAAVOILLA (pdf, 250,0 kt)
- Järn(II)saltets_järnkoncentration_lärare (pdf, 384,9 kt)
- Järn(II)saltets_järnkoncentration_elev (pdf, 328,8 kt)
- Järn(II)saltets_järnkoncentration_elev_FORMLER (pdf, 338,5 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Hapettumis-pelkistymisreaktioiden havainnollistaminen onnistuu tämän titraustyön avulla. Työssä tutkitaan rauta(II)-suolan rautapitoisuutta permanganaatilla titraamalla. Sen lisäksi että analyyttin ja titranttin kirkkaat värit tekevät työstä visuaalisesti kauniin ne myös toimivat reaktion indikaattoreina. Hauska tarina antaa myös mahdollisuuden keskustella vedenpuhdistuksesta ja ympäristöasioista.
Työ on kehitetty lukiokurssille KE5, jolla käsitellään hapettumis-pelkistymisreaktioita, mutta teoriaosuutta voidaan hyödyntää myös indikaattori-käsitteen yhteydessä.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Lukiokoulutus Vuosiluokat 7-9 |
Oppimateriaalin tyyppi |
Kokeellinen työskentely |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Kemia Kemiallinen energia ja kiertotalous Kemiallinen reaktio |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen S1 Luonnontieteellinen tutkimus S2 Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä S6 Aineiden ominaisuudet ja muutokset T1 kannustaa ja innostaa oppilasta kemian opiskeluun T13 ohjata oppilasta hahmottamaan luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa T14 ohjata oppilasta ymmärtämään perusperiaatteita aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muutoksista T3 ohjata oppilasta ymmärtämään kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa T5 kannustaa oppilasta muodostamaan kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittämään kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdiksi T6 ohjata oppilasta toteuttamaan kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelemään turvallisesti ja johdonmukaisesti T7 ohjata oppilasta käsittelemään, tulkitsemaan ja esittämään omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioimaan niitä ja koko tutkimusprosessia T8 ohjata oppilasta hahmottamaan kemian soveltamista teknologiassa sekä osallistumaan kemiaa soveltavien ratkaisujen ideointiin, suunnitteluun, kehittämiseen ja soveltamiseen yhteistyössä muiden kanssa hapetusluvut ja hapettumis-pelkistymisreaktiot kemiallisen reaktion symbolinen ilmaisu ja tasapainottaminen, reaktiotuotteiden kaavat ja nimet osaa käyttää ja soveltaa reaktioihin liittyviä käsitteitä jokapäiväisen elämän, ympäristön ja yhteiskunnan ilmiöissä sekä nykyteknologian sovelluksissa osaa tutkia sähkökemiaan liittyviä ilmiöitä kokeellisesti ja kuvata niitä malleja käyttäen protolyysi, neutraloituminen ja titraus analyysimenetelmänä reaktioiden tutkiminen kokeellisesti sekä tutkimustulosten käsitteleminen, tulkitseminen ja esittäminen saa kokonaiskuvan kemiallisten reaktioiden moninaisuudesta ja merkityksestä elinympäristössämme tuntee merkittävien metallien ominaisuuksia sekä valmistus- ja jalostusprosesseja ympäristövaikutuksineen ymmärtää aineen häviämättömyyden merkityksen kemiassa. |
Aiheet |
Kieli |
suomi ruotsi |
Muut nimekkeet |
Rautasuolaa tutkimassa Järnsalt under undersökning |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00023811_2 |
Tekijät |
Julkaisija |
2020
|
Julkaistu |
2020
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Interaktiivinen materiaali Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Saavutettavuuden esteet |
ei esteitä |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä