Tulevaisuus - Paljon mahdollista! Tulevaisuusohjauksen työkirja (2017)
Tulevaisuus - Paljon mahdollista! Tulevaisuusohjauksen työkirja (2017)
Oppimateriaali
Ahvenainen, Marko, Turun yliopisto, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
; Heikkilä, Katariina, Turun yliopisto, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
; Jokinen, Leena, Turun yliopisto, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
; Miettinen, Sari, Turun yliopisto, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
; Ollila, Johanna, Turun yliopisto, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
; Pietikäinen, Nina, Turun yliopisto, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
; Vuorisalo, Kati, WinNova
; Turun yliopisto, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
Luotu: 15.1.2021, Muokattu: 18.1.2021
Sisältö
- Tulevaisuusohjauksen työkirja (sis. harjoitukset) (pdf, 115,2 Mt)
- Framtiden – Full av möjligheter! En arbetsbok för framtidsvägledning (pdf, 558,0 kt)
- Future – Open For Possibilities! Futures Guidance workbook (pdf, 332,6 kt)
- Futures Guidance Workbook in Russian (pdf, 642,6 kt)
- Sidee muataqbalka loo hagaa? Futures Guidance Workbook in Somali (pdf, 528,7 kt)
- Futures Guidance Workbook in Farsi (pdf, 630,4 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Tulevaisuusohjauksen työkirja sisältää erilaisia yksilö-ohjaukseen ja ryhmätyöskentelyyn sopivia tehtäviä tulevaisuusajattelun tueksi. Tulevaisuusohjaus auttaa tunnistamaan eri vaihtoehtoja ja kehittää ymmärrystä valintoihin vaikuttavista tekijöistä. Tehtävät on kehitetty yhteistyössä ohjaajien ja ohjattavien kanssa ja ne tukevat erityisesti elämän taitekohtiin liittyvien valintojen pohtimista.
Työkirja ja tehtävät ovat vapaasti hyödynnettävissä ja soveltuvat esimerkiksi:
- Opinto-ohjaukseen eri koulutusasteilla ja oppilaitoksissa
- Starttivalmennuksen ja työpajaohjauksen tueksi
- Työvoimakoulutukseen alan vaihtajille ja oman alan etsijöille
- Nuorisotyöhön
- Maahanmuuttajien ja muiden erityisryhmien kanssa työskentelyyn
- Kaikille tulevaisuusajattelusta kiinnostuneille!
Työkirja on käännetty ruotsiksi ja englanniksi sekä osittain farsin kielelle, venäjäksi ja somaliksi.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Ohjaaja tai mentori Asiantuntija tai ammattilainen Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Vuosiluokat 7-9 Lisäopetus, 10-luokka LUVA, Lukiokoulutukseen valmistava koulutus TELMA, Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus VALMA, Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Opas |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Elämänkatsomustieto Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus Minä ja hyvä elämä Minä ja yhteiskunta Minä opiskelijana Opinto-ohjaus Oppilaanohjaus Tulevaisuus Yhteiskuntaoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot T1 luoda edellytyksiä oppilaan eettisten ajattelun taitojen kehittymiselle ja kannustaa oppilasta soveltamaan eettisiä periaatteita arjen tilanteisiin T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua T1 ohjata oppilasta syventämään kiinnostustaan ympäröivään yhteiskuntaan ja vahvistaa oppilaan kiinnostusta yhteiskuntaoppiin tiedonalana T10 rohkaista oppilasta toimimaan aloitteellisesti ja vastuullisesti omassa ympäristössään T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin T2 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan väitteitä ja niiden perusteluita T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin T3 edistää oppilaan kykyä oivaltaa asioiden välisiä suhteita ja kehittää ajatteluaan T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä T4 ohjata oppilasta kantamaan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista T5 ohjata oppilasta oivaltamaan työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään T5 rohkaista oppilasta kehittymään yritteliääksi ja vastuulliseksi taloudelliseksi toimijaksi, joka tuntee yrittäjyyttä ja työelämää sekä niiden tarjoamia mahdollisuuksia ja osaa suunnitella omaa tulevaisuuttaan T7 kannustaa oppilasta harjoittelemaan demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä keskustelemaan rakentavasti eri mielipiteistä T7 kannustaa oppilasta maailman moninaisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun hyväksymiseen ja ymmärtämiseen T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen T8 ohjata oppilasta huomaamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja ympäristöstään sekä kehittämään eettistä ajatteluaan T8 rohkaista oppilasta ilmaisemaan katsomustaan ja kuuntelemaan muiden katsomuksellisia kannanottoja T9 innostaa oppilasta pohtimaan omien valintojensa vaikutusta kestävään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti T9 ohjata oppilasta laajentamaan näkemyksiään, osallistumaan yhteiskunnalliseen toimintaan ja keskusteluun sekä käyttämään mediataitojaan ja tietojaan yhteiskunnasta omien käsitystensä muodostamisessa ja kansalaisena toimimisessa asettaa valintojaan tärkeysjärjestykseen suhteessa omiin suunnitelmiinsa hahmottaa erilaisia suhtautumistapoja teknologian kehitykseen ja osaa arvioida, miten tekninen muutos vaikuttaa yhteiskuntaan, kulttuuriin ja ympäristöön kehittää kykyään elämänkatsomukselliseen keskusteluun, vuorovaikutukseen ja näkemystensä ilmaisemiseen vastuullisesti, johdonmukaisesti ja luovasti. omaksuu valmiuksia, niin asenteita, tietoja kuin tunnetaitojakin, kestävän tulevaisuuden rakentamiseen ja ymmärtää ilmastonmuutoksen vaikutuksia sekä sen torjumisen keinoja ja niiden esteitä osaa arvioida kriittisesti niin omia kuin muiden yhteiskunnallisia väitteitä ja katsomuksia osaa arvioida yksilön vaikutusmahdollisuuksia sekä kasvattaa valmiuttaan rakentavaan ja vastuulliseen yhteiskunnalliseen osallistumiseen. osaa hakea töitä ja tunnistaa erilaisia työllistymismahdollisuuksia. osaa jäsentää omaa asemaansa yksilönä yhteisöissä, kansalaisena valtiossa ja toimijana talousjärjestelmässä osaa suunnitella tulevaisuuttaan sekä tuntee koulutusvaihtoehtoja ja työelämän mahdollisuuksia muuttuvassa maailmassa tunnistaa ja osaa sanoittaa sekä dokumentoida osaamistaan tunnistaa ja osaa sanoittaa vahvuuksiaan, osaamistaan ja kiinnostuksen kohteitaan tuntee työelämän ja työllistymisen eri muotoja sekä ymmärtää yhteiskunnan ja talouden muutosten merkityksen työllisyyden näkökulmasta tutustuu tulevaisuuden tutkimisen keinoihin ja tehtäviin sekä ymmärtää, että vaikka tulevaisuutta on vaikea ennustaa, siihen voidaan vaikuttaa arvoilla, teoilla ja valinnoilla |
Aiheet |
Kieli |
ruotsi suomi englanti venäjä somali farsi, persia |
Muut nimekkeet |
Future – Open For Possibilities! Futures Guidance workbook Framtiden – full av möjligheter! En arbetsbok för framtidsvägledning |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00023890_6 |
Tekijät |
Julkaisija |
Turun yliopisto,
2021
|
Julkaistu |
Turun yliopisto,
2021
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Itsenäinen opiskelu Kurssimateriaali Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä