Dihtosis-metodpaket om at vara same
Dihtosis-metodpaket om at vara same
Oppimateriaali
Luotu: 25.2.2020, Muokattu: 25.2.2020
Sisältö
- dihtosis_metodpaket_nuortenakatemia (pdf, 3,1 Mt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Vuosiluokat 5-6 Vuosiluokat 7-9 |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Projekti Työkalu |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Bildkonst Finska som andraspråk och litteratur Geografi Historia Musik Samhällslära Samiska. A-lärokurs Slöjd Svenska och litteratur |
Tavoite- ja sisältöalue |
I1 Att hitta en idé I1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhet I2 Bildkulturer i omgivningen I2 Människor förändrar världen I3 Aktivt medborgarskap och påverkan I3 Finland skapas, byggs och försvaras I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället I4 Att förstå språk, litteratur och kultur I5 Människor och kulturer i världen I5 Välfärdssamhällets uppbyggnad K2 Kulturell och kommunikativ kompetens K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid M1 utveckla elevens förmåga att reflektera över värderingar och företeelser beträffande det samiska språkets status som urfolksspråk samt stärka elevens färdigheter och vilja att ta del av miljöer där man talar samiska och värnar om den samiska kulturen M1 väcka elevens intresse och inspiration för att arbeta med händerna samt elevens nyfikenhet för kreativt och experimentellt slöjdarbete M10 vägleda eleven att diskutera värden som finns i konsten, omgivningen och i den visuella kulturen M12 bidra till att eleven lär sig att med utgångspunkt i sin historiska kunskap göra sig en föreställning om framtiden M13 vägleda eleven att värdesätta sin regionala identitet samt naturens, mänsklig och kulturell mångfald och att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen M2 stödja eleven att träna sin etiska omdömesförmåga i olika mänskliga, samhälleliga och ekonomiska frågor M3 stödja eleven att uppfatta sig själv som en individ och medlem i olika grupper och handleda eleven att förstå betydelsen av de mänskliga rättigheterna och jämlikhet samt att känna till grunderna för rättssystemet M3 vägleda eleven att undersöka kulturgeografiska fenomen och kulturlandskap samt att förstå olika kulturer, näringsgrenar och människors liv i Finland och på olika håll i världen M5 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och handleda eleven att diskutera det hen hört M5 hjälpa eleven att förstå motiv bakom människans handlingar M6 handleda eleven att analysera sina musikaliska upplevelser och musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald M6 vägleda eleven att inse olika orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser M6 vägleda eleven att studera olika samhällsaktiviteter, sammanslutningar och minoritetsgrupper på ett mångsidigt och fördomsfritt sätt M7 hjälpa eleven att identifiera förändringar i den egna familjens eller samhällets historia samt förstå hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor M8 handleda eleven att granska vilken betydelse konst och annan visuell kultur har för individen, gruppen och samhället ur ett historiskt och kulturellt perspektiv M8 vägleda eleven att granska musiken som konstart och att förstå hur musik används för att kommunicera och påverka i olika kulturer M9 inspirera eleven att berätta och uttrycka sina åsikteroch beskriva sina upplevelser i tal, bild och skrift |
Aiheet |
Kieli |
ruotsi |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tekijät |
Julkaisija |
2020 |
Julkaistu |
2020 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä