Kalastajien ja kesänviettäjien Suvisaaristo
Kalastajien ja kesänviettäjien Suvisaaristo
Oppimateriaali
Luotu: 3.5.2021, Muokattu: 25.5.2021
Sisältö
- Kalastajien ja kesänviettäjien Suvisaaristo AOE (pdf, 3,8 Mt)
- Fiskarnas och sommargästernas Sommaröarna (pdf, 3,9 Mt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Tehtäväpaketin avulla tarkastellaan historiallisen tiedon rakentumista. Yläkouluille ja lukioille suunnattu tehtäväpaketti perustuu alkuperäislähteiden läpikäymiseen ja tulkinnan muodostumiseen saatujen tietojen avulla. Tehtävissä tutustutaan elämäntapaan Espoon Suvisaaristossa 1900-luvun alussa kalastaja Arvid Nyholmin ja arkkitehti Karl Lindahlin näkökulmista valokuvien ja asiakirjojen avulla. Tehtävien tarkoituksena on saada oppilaat pohtimaan tulkintojen tekemisen vaikeutta, ja huomaamaan, että lähteitä tarkastellessa virhepäätelmiä voi syntyä siinä missä tietoakin.
Tehtäväpaketti sisältää aiheeseen johdattelevan taustatekstin, valokuvia, asiakirjoja ja lyhyet kuvaukset Arvid Nyholmista ja Karl Lindahlista, sekä näihin liittyviä pohdintatehtäviä.
Tehtäväpaketti on lisensoitu CC BY-ND 4.0 -lisenssillä ja sen on koonnut KAMU Espoon kaupunginmuseo, yhteistyössä Vivi Brantberg ja Madeleine Simon-Bellamy.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-ND 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Lukiokoulutus Vuosiluokat 7-9 Lisäopetus, 10-luokka |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Kuva Teksti |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Historia Ihminen, ympäristö ja historia Itsenäisen Suomen historia Maailma muutoksessa Maantiede Maantieto Ruotsin itämaasta Suomeksi Suomen kieli ja kirjallisuus Tekstien tulkinta 1 Yhteiskuntaoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L4 Monilukutaito S2 Tekstien tulkitseminen S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö T11 harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan oman perustellun tulkintansa niiden pohjalta T13 ohjata oppilasta arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta sekä kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa T17 ohjata oppilas tutustumaan Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, suomen kielen taustaan ja piirteisiin ja auttaa oppilasta pohtimaan äidinkielen merkitystä sekä tiedostumaan omasta kielellisestä ja kulttuurisesta identiteetistään sekä innostaa oppilasta aktiiviseksi kulttuuritarjonnan käyttäjäksi ja tekijäksi T2 aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta T3 auttaa oppilasta ymmärtämään, että historiallista tietoa voidaan tulkita eri tavoin T3 ohjata oppilasta tutkimaan ihmismaantieteellisiä ilmiöitä ja kulttuurimaisemia sekä ymmärtämään erilaisia kulttuureita, elinkeinoja ja ihmisten elämää Suomessa ja maapallon eri alueilla T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä T7 ohjata oppilasta analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta T8 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan arvioida erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen historian tutkimusmenetelmät ja lähteiden käyttö lähdekritiikki, tiedonhankinta ja -hallinta, tekijänoikeudet miten maantieteessä tarkastellaan ympäristöä ja maailmaa osaa analysoida ympäristön muutosten syitä ja arvioida ympäristön muutosten seurauksia eri alueilla osaa eritellä suomalaiseen identiteettiin ja kulttuuriin eri aikoina liitettyjä ominaisuuksia, mielikuvia ja ihanteita sekä niiden vaikutusta nykypäivän Suomeen. suomalaisen yhteiskunnan modernisoituminen syventää kriittistä lukutaitoaan, erityisesti medialukutaitoaan tekstien ideologisuuden tunnistaminen, mielipiteen ja tutkimustiedon erot tuntee Suomen alueen historiallisia lähteitä ja osaa arvioida niitä kriittisesti tutkimusmenetelmät ja lähteet yhteiskunta, elinkeinot, elämäntapa ja kulttuuri ymmärtää historiallisen tiedon luonteen ja osaa käyttää historiallisia lähteitä sekä arvioida niitä kriittisesti |
Aiheet |
Kieli |
suomi ruotsi |
Muut nimekkeet |
Kalastajien ja kesänviettäjien Suvisaaristo Fiskarnas och sommargästernas Sommaröarna |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024412_3 |
Tekijät |
Julkaisija |
2021
|
Julkaistu |
2021
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Itsenäinen opiskelu Ohjeistus Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä