Muutosjohtajan pelimerkit
Muutosjohtajan pelimerkit
Oppimateriaali
Unkari-Virtanen, Leena (toim.), Metropolia Ammattikorkeakoulu
; Rahmel, Päivi (toim.), Metropolia Ammattikorkeakoulu
Luotu: 10.6.2021, Muokattu: 10.6.2021
Sisältö
- Muutosjohtajan pelimerkit (Theseus) (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Muutoksista puhutaan helposti erillisinä tapahtumina, joihin ehkä
saatetaan jollain tapaa ennalta valmistautua tai joihin syöksytään
muutos muutokselta ikään kuin aina uutena ja yllättävänä tapahtumisena,
jostain ulkoa annettuna tilanteena. Muutoksista puhutaan
joskus myös naureskellen, että taas elettiin yksi organisaatiomuutos
mutta mikään tai kukaan ei kuitenkaan “oikeasti” muuttunut. Toteutuneet
muutokset puolestaan koetaan usein negatiivisella tavalla
kuormittaviksi.
Muutos voidaan kohdata myös asenteella, joka tukee lupaa ja mahdollisuutta
muuttua ja oppia uutta. Muutokset
voivat mahdollistaa paitsi oman elämän mahdollisuuksien, myös
organisaation ja toiminnan jatkuvan uudelleen näkemisen. Muutos
kutsuu hereillä olemiseen työyhteisön ja työn tekemisen arjessa.
Jatkuva muuttuminen haastaa katsomaan asioita uusista näkökulmista
ja oppimaan uusia työelämätaitoja. Uuden oppiminen vaatii
meitä usein hiukan ponnistelemaan erityisesti ajatusmalliemme uudistamisessa.
Tämä julkaisu perustuu Metropolian järjestämään, Opetushallituksen
rahoittamaan täydennyskoulutukseen Muutoksen johtaminen
toisen asteen oppilaitoksissa 2017–2018. Koulutuksen aikana toisen
asteen oppilaitokset toteuttivat suuren, reformiksi kutsutun
muutosprosessin, joka loi monenlaisia paineita oppilaitosten arkeen
ja johtamiseen.
Suosittujen nettipelien tapaan vanhat versiot oppilaitosten perinteisistä
toimintamalleista saivat reformissa uusia päivityksiä. Päivitys- ja
kehitystyön keskellä on tärkeää pysähtyä onnistumisten äärelle,
mutta myös oppia erilaisista törmäyksistä, joita muutoksiin liittyvä
ennakoimattomuus ja asioiden kompleksisuus välttämättä tuottavat.
Yhteisten pysähdyspaikkojen luominen muutosten keskellä on yksi
johtajan tehtävistä. Koulutukseen osallistujat loivat keskeisistä muutosteemoista
perinteisiä lautapelejä, jotka tässä julkaistaan kaikkien
pelattaviksi.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opetuksen ja kasvatuksen johtaja Asiantuntija tai ammattilainen Oppija |
Koulutusaste |
Korkeakoulutus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen |
Oppimateriaalin tyyppi |
Peli Teksti |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Muutosjohtajan pelimerkit |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024517_7 |
Tekijät |
Julkaisija |
2021
|
Julkaistu |
2021
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Itsenäinen opiskelu |
Saavutettavuuden esteet |
ei tiedossa |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä