Muutosjohtajan pelimerkit
Muutosjohtajan pelimerkit
Educational resource
Unkari-Virtanen, Leena (toim.), Metropolia Ammattikorkeakoulu
; Rahmel, Päivi (toim.), Metropolia Ammattikorkeakoulu
Created: 10.6.2021, Edited: 10.6.2021
Contents
- Muutosjohtajan pelimerkit (Theseus) (External link)
The educational resources come to Finna from the Library of Open Educational Resources (aoe.fi).
Muutoksista puhutaan helposti erillisinä tapahtumina, joihin ehkä
saatetaan jollain tapaa ennalta valmistautua tai joihin syöksytään
muutos muutokselta ikään kuin aina uutena ja yllättävänä tapahtumisena,
jostain ulkoa annettuna tilanteena. Muutoksista puhutaan
joskus myös naureskellen, että taas elettiin yksi organisaatiomuutos
mutta mikään tai kukaan ei kuitenkaan “oikeasti” muuttunut. Toteutuneet
muutokset puolestaan koetaan usein negatiivisella tavalla
kuormittaviksi.
Muutos voidaan kohdata myös asenteella, joka tukee lupaa ja mahdollisuutta
muuttua ja oppia uutta. Muutokset
voivat mahdollistaa paitsi oman elämän mahdollisuuksien, myös
organisaation ja toiminnan jatkuvan uudelleen näkemisen. Muutos
kutsuu hereillä olemiseen työyhteisön ja työn tekemisen arjessa.
Jatkuva muuttuminen haastaa katsomaan asioita uusista näkökulmista
ja oppimaan uusia työelämätaitoja. Uuden oppiminen vaatii
meitä usein hiukan ponnistelemaan erityisesti ajatusmalliemme uudistamisessa.
Tämä julkaisu perustuu Metropolian järjestämään, Opetushallituksen
rahoittamaan täydennyskoulutukseen Muutoksen johtaminen
toisen asteen oppilaitoksissa 2017–2018. Koulutuksen aikana toisen
asteen oppilaitokset toteuttivat suuren, reformiksi kutsutun
muutosprosessin, joka loi monenlaisia paineita oppilaitosten arkeen
ja johtamiseen.
Suosittujen nettipelien tapaan vanhat versiot oppilaitosten perinteisistä
toimintamalleista saivat reformissa uusia päivityksiä. Päivitys- ja
kehitystyön keskellä on tärkeää pysähtyä onnistumisten äärelle,
mutta myös oppia erilaisista törmäyksistä, joita muutoksiin liittyvä
ennakoimattomuus ja asioiden kompleksisuus välttämättä tuottavat.
Yhteisten pysähdyspaikkojen luominen muutosten keskellä on yksi
johtajan tehtävistä. Koulutukseen osallistujat loivat keskeisistä muutosteemoista
perinteisiä lautapelejä, jotka tässä julkaistaan kaikkien
pelattaviksi.
Material usage rights |
---|
CC BY-NC-SA 4.0 What does this mean? |
Educational Role |
Administrator Professional Student |
Educational Level |
Higher education Self-motivated competence development |
Learning Resource Type |
Game Text |
Subjects |
Language |
Finnish |
Other Titles |
Muutosjohtajan pelimerkit |
Content Type |
Educational resource |
Organisation |
Library of Open Educational Resources |
Identifier |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024517_7 |
Authors |
Publisher |
2021
|
Published |
2021
|
Source Collection |
aoe |
Educational Use |
Itsenäinen opiskelu |
Accessibility Hazard |
ei tiedossa |
Saved in:
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us