Ohjekortit karttojen visualisointiin
Ohjekortit karttojen visualisointiin
Oppimateriaali
Muukkonen, Petteri, Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
; Pajukangas, Hilkka, Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
; Korpelainen, Taiga, Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
; Miettinen, Antti, Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
; Nylén, Tua, Helsingin yliopisto, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
Luotu: 30.11.2021, Muokattu: 8.6.2023
Sisältö
- Ohjekortti: Mikä on kartta? (pdf, 1,0 Mt)
- Hjälpkort: Vad är en karta (pdf, 339,9 kt)
- Ohjekortti: Kartan elementit (pdf, 1,7 Mt)
- Hjälpkort: Kartelement (pdf, 412,4 kt)
- Ohjekortti: Kartan layoutin suunnittelu (pdf, 249,1 kt)
- Ohjekortti: Värien valinta (pdf, 3,5 Mt)
- Hjälpkort: Val av färger (pdf, 392,3 kt)
- Ohjekortti: Visuaalinen hierarkia (pdf, 609,5 kt)
- Hjälpkort: Visuel hierarki (pdf, 150,6 kt)
- Ohjekortti: Projektion valinta (pdf, 3,2 Mt)
- Hjälpkort: Val av projektion (pdf, 161,2 kt)
- Ohjekortti: Teemakarttojen erityistyyppejä (pdf, 270,9 kt)
- Hjälpkort: Olika typer av tematiska kartor (pdf, 160,1 kt)
- Ohjekortti: Tiedon luokittelu teemakartoissa (pdf, 550,6 kt)
- Hjälpkort: Klassificering av data (pdf, 163,7 kt)
- Ohjekortit: Koropleettikartat (pdf, 406,2 kt)
- Hjälpkort: Koropletkarta (pdf, 219,0 kt)
- Ohjekortit: Kartogrammit (pdf, 344,0 kt)
- Hjälpkort: Kartogram (pdf, 254,8 kt)
- Ohjekortti: Värisokeuden huomioiminen (pdf, 434,7 kt)
- Hjälpkort: Uppmärksamhet för färgblindhet (pdf, 214,8 kt)
- Ohjekortit: Pistesymbolikartat (pdf, 761,1 kt)
- Hjälpkort: Prickkarta (pdf, 236,7 kt)
- Ohjekortti: Viivasymbolikartat (pdf, 620,9 kt)
- Hjälpkort: Linjekarta (pdf, 207,2 kt)
- Ohjekortti: Karttojen saavutettavuus (pdf, 534,8 kt)
- Hjälpkort: Kartors tillgänglighet (pdf, 94,7 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Opi perusteet karttojen laatimisesta ja hyvien karttojen visualisoinnista. Taito luoda ja visualisoida karttoja on tärkeä taito muun muassa maantieteessä ja erityisesti paikkatiedon ja geoinformatiikan alalla. Näissä ohjekorteissa neuvotaan karttojen visualisointia ja hyvien karttojen luomista. Mitä pitää huomioida, kun laatii hyvää karttaa? Mikä erottaa hyvän ja visuaalisesti toimivan kartan huonosta kartasta? Nämä ohjekortit sopivat tulostettavaksi A4-koossa tai käytettäväksi sellaisenaan pdf-tiedostona. Ohjekortit kertovat muun muassa karttojen eri tyypeistä, hyvän kartan elementeistä, visuaalisesta hierarkiasta ynnä muista hyvän kartan laadinnassa tärkeistä asioista. Ohjekortit on tuotettu yhdessä CRITICAL-tutkimushankkeen kanssa, jota on rahoittanut Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) sekä Helsingin yliopiston Opettajien Akatemian kanssa. Översättningar: Michaela Söderholm, Helsingfors universitet
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Korkeakoulutus Lukiokoulutus Vuosiluokat 7-9 Lisäopetus, 10-luokka Alemman korkeakouluasteen tutkinto Ylemmän korkeakouluasteen tutkinto Tutkijakoulutusasteen tutkinto LUVA, Lukiokoulutukseen valmistava koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Opas |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Geomedia - tutki, osallistu ja vaikuta Geomedia – tutki, osallistu ja vaikuta Maantiede Maantieto Yhteiskuntamaantiede, talousmaantiede Ympäristöoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina T16 ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja T5 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä tutkimuksia, tekemään havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen T6 ohjata oppilasta kehittämään tilatajua sekä symboleiden, mittasuhteiden, suuntien ja etäisyyksien ymmärrystä T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin T7 ohjata oppilasta harjaannuttamaan arkielämän geomediataitoja sekä lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä T8 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellisiä tutkimustaitoja geomedian käyttö arjessa, työelämässä ja kestävän tulevaisuuden edistämisessä geomedian käyttö tutkimuksessa; kartografian ja paikkatiedon perusteet, kuvat, videot, diagrammit ja taulukot sekä muut alueellisen tiedon lähteet ongelmien asettaminen, tutkimusaineiston hankinta, käsittely, analysointi, tulkinta, arviointi, havainnollistaminen ja esittäminen osaa havainnoida arkiympäristöjä, tulkita maisemaa ja karttoja sekä kuvata ja selittää luonnon ja ihmistoiminnan alueellisia ilmiötä, rakenteita ja vuorovaikutussuhteita osaa hyödyntää paikkatietosovelluksia ja tietää niiden toimintaperiaatteita ymmärtää ja osaa selittää, miten geomediaa sovelletaan maantieteellisessä tutkimuksessa, omassa arjessa ja yhteiskunnan eri aloilla |
Aiheet |
Kieli |
suomi ruotsi |
Muut nimekkeet |
Ohjekortit karttojen visualisointiin |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tekijät |
Julkaisija |
2021 |
Julkaistu |
2021 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä