Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin
Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin
Educational resource
Gyekye, Marjaana, Helsingin kaupunki, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
; Lamminmäki-Vartia, Silja, Helsingin Yliopisto
Created: 8.2.2022, Edited: 8.2.2022
Contents
- KokoMateriaali_KieliKulttuuriJaKatsomustietoinenNäkökulmaAmmatillisiinKeskusteluihin_2022 (pdf, 1.4 MB)
- Lukijalle (pdf, 545.9 KB)
- KieliKulttuuriKatsomustietoinenViitekehysKasvatusyhteistyöhön (pdf, 740.3 KB)
- KeskusteluosaamisenKehittäminenPedagogisenJohtamisenRakenteissa (pdf, 644.8 KB)
- VasukeskusteluAmmatillisenaKeskusteluna (pdf, 657.5 KB)
- MoninaisuudenKielellistäminenHuoltajalle (pdf, 696.9 KB)
- TarkentaviaKysymyksiäKatsomuskasvatuksestaKeskusteluunHuoltajienKanssa (pdf, 728.7 KB)
- TyöntekijänOmaanVakaumukseenLiittyviäKysymyksiä (pdf, 622.7 KB)
- AloituskeskusteluHuoltajanKanssa (pdf, 581.3 KB)
- Varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelu (pdf, 584.7 KB)
- TulkkauspalveluidenKäyttäminen (pdf, 603.6 KB)
The educational resources come to Finna from the Library of Open Educational Resources (aoe.fi).
Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin on materiaalikokonaisuus, johon on koottu kielellisesti, katsomuksellisesti ja kulttuurisesti moninaisen varhaiskasvatuksen lähtökohtia ja periaatteita sekä henkilöstölle kysymyksiä ja vinkkejä ammatillisten keskustelujen tueksi. Materiaalin ovat laatineet Marjaana Gyekye (varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä opettaja) ja Silja Lamminmäki-Vartia (VO, väitöskirjatutkija).
Materiaali käsittelee varhaiskasvatuksessa käytäviä ammatillisia keskusteluja kielen, kulttuurin ja katsomuksen näkökulmasta. Vasukeskustelua tarkastellaan ammatillisena keskusteluna. On tärkeää kiinnittää huomiota varhaiskasvatuksen opettajien tarpeeseen saada ohjausta vasukeskustelujen käymiseen ja moninaisuuteen liittyvien tekijöiden kielellistämiseen ja käsittelemiseen. Materiaalissa on kuvattu viitekehys, jonka avulla voidaan tarkastella kieleen, kulttuuriin ja katsomukseen liittyviä kysymyksiä osana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kokonaisuutta ja kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa. Keskiössä on hyvinvoiva lapsi.
Käytännön vinkeillä tuetaan henkilöstöä kielellisen, kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden huomioimisessa niin lasten vasujen laadinnassa kuin kasvatusyhteistyössä huoltajien kanssa. Tämä koskee myös esiopetusta, lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelman laadintaa ja yhteistyötä huoltajien kanssa. Myös varhaiskasvatusyksiköiden johtajat saavat materiaalista näkökulmia pedagogiseen johtamiseensa. Materiaalia voi hyödyntää alan opiskelijoiden koulutuksessa, täydennyskoulutuksessa sekä kuntien varhaiskasvatuksen asiantuntijatyössä.
Materiaalin voi lukea / tallentaa / tulostaa kokonaisuutena tai erillisinä osioina. Materiaali on vapaasti käytettävissä ja jaettavissa, mutta ei muokattavissa. Materiaali on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Material usage rights |
---|
CC BY-ND 4.0 What does this mean? |
Educational Role |
Administrator Professional Teacher |
Educational Level |
Early childhood education Pre-primary education |
Learning Resource Type |
Guide Text Tool |
Subjects |
|
Language |
Finnish |
Other Titles |
Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin |
Content Type |
Educational resource |
Organisation |
Library of Open Educational Resources |
Identifier |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025005_3 |
Authors |
Publisher |
Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hanke,
2022
|
Published |
Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hanke,
2022
|
Source Collection |
aoe |
Educational Use |
Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Saved in:
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us