Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa: Kokemuksia ja tuloksia OROL-hankkeesta
Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa: Kokemuksia ja tuloksia OROL-hankkeesta
Oppimateriaali
Saarnio, Milja, Tampereen yliopisto
; Vepsä, Jani, Aalto-yliopisto
; Hanska, Jussi, Tampereen yliopisto
; Raevaara, Martti, Aalto-yliopisto
Luotu: 28.2.2022, Muokattu: 28.2.2022
Sisältö
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa – innovaatio, oivallus ja muutos (OROL) on Tampereen yliopiston ja Aalto-yliopiston toteuttama opettajankoulutuksen kehittämishanke. Hankkeessa on jaettu kokemuksia ja tehty kokeiluja oppiainerajat ylittävään opetukseen liittyen yhdessä Tampereen kaupunkiseudun ja Espoon kaupungin lukioiden opettajien kanssa. Opettajat ovat järjestäneet opiskelijoilleen oppiainerajat ylittäviä pilotteja, reflektoineet toimintaansa sekä arvioineet kurssitoteutuksia ja kehittämiään toiminta- ja yhteistyömuotoja. Tampereen yliopiston ja Aalto-yliopiston hanketyöryhmät ovat tukeneet kokeilujen suunnittelua ja toteutusta sekä analysoineet tuloksia yhdessä opettajien kanssa.
Hankkeen julkaisu "Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa: Kokemuksia ja tuloksia OROL-hankkeesta" on moniääninen puheenvuoro, jossa opettajien, opettajaksi opiskelevien ja opettajankouluttajien näkökulmat kietoutuvat yhteen oppiainerajat ylittävän oppimisen äärellä. Kirja sisältää tapausesimerkkejä opettajien työstä, kuvauksia kehittämistyöstä, hyviä käytäntöjä opetuksen järjestämiseen sekä opettajankouluttajien ja -opiskelijoiden keskustelua. Kirja soveltuu johdatukseksi oppiainerajat ylittävän oppimisen peruskysymysten äärelle, mutta myös virikkeeksi oman työn kehittämiseen.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opetuksen ja kasvatuksen johtaja Asiantuntija tai ammattilainen Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Korkeakoulutus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Lukiokoulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Teksti Työkalu |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Kasvatustieteet |
Tavoite- ja sisältöalue |
Aineenopettajakoulutus Luokanopettajakoulutus |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa: Kokemuksia ja tuloksia OROL-hankkeesta |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025079_4 |
Tekijät |
Julkaisija |
2022
|
Julkaistu |
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Itsenäinen opiskelu Jatkotyöstettävä materiaali Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Saavutettavuuden esteet |
ei äänihaittaa ei välähtelyhaittaa |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä