Sjunkande matematikkunskaper hos ungdomarna
Sjunkande matematikkunskaper hos ungdomarna
Lärresurs
Nordiskt Nätverk för Vuxnas Lärande
; Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Skapad: 1.3.2022, Redigerad: 9.3.2022
Innehåll
- MikaelRonnkvistYA (mp4, 126,9 MB)
- Bakgrund och uppgifter (pdf, 56,7 KB)
Lärresurser hämtas till Finna från Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi).
Mikael Rönnkvist on toiminut jo yli 30 vuoden ajan opettajana monessakin eri maassa ja tasolla. Koulutukseltaan hän on ammatillinen erityisopettaja, joksi hän on kouluttautunut metsäalataustalta.
Esitys on empiirinen kuvaus mitä viime aikoina on tapahtunut opiskelijoiden matemaattisille taidoille ja mi-ten tapahtuneeseen voidaan reagoida tarjoamalla tukea. Kaikki alkaa kartoituksesta, jolla kaikki YA!:han tulevat opiskelijat testataan. Tuloksista ei voida päätellä, että jonkun tietyn osa-alueen osaaminen olisi muita selkeästi alemmalla tasolla. Tulosesimerkit tulevat sähköalalta. Ääripäiden eroaminen yhä kauemmaksi toisistaan aiheuttaa opettajille eniten haastetta. Keskinkertaisilla taidoilla ei enää ole suurin ryhmä. Mikaelin empiiriset havainnot kertovat myös, että myös sellaisilla, joilla on selkeä tavoite jatkaa opintojaan korkea-asteella, on vaikeuksia kurssilla ”matematik för fortsatta studier”. Vaikeudet matematiikassa eivät johdu vain jostain tietystä vaikeudesta, vaan niitä kasautuu usean ongelman aiheuttamana. Opettajille voi olla vaikea ymmärtää, että joku ei oikeasti osaa tai ymmärrä mitään oppiaineesta, jota opettaja pitää helppona, mielenkiintoisena ja aivan innoissaan aivan välttämättömänä. Kysymysosiossa keskustellaan mm. miten motivaatio vaikuttaa ja aiheutuuko matematiikan vaikeuksista drop-outeja sekä ovatko kaikki päivän esiintyjät huolissaan siitä, että matemaattisten taitojen osaaminen Suomessa on laskenut.
Materialets användarrättigheter |
---|
CC BY-SA 4.0 Vad betyder det här? |
Målgrupp |
Specialundervisning Lärare |
Utbildningsstadium |
Yrkesutbildning |
Typ av läromaterial |
Video |
Ämnen |
Språk |
finska |
Andra titlar |
Sjunkande matematikkunskaper hos ungdomarna |
Materialtyp |
Lärresurs |
Organisation |
Biblioteket för öppna lärresurser |
Kod |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025080_1 |
Upphovsmän |
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakouluSök bland upphovsmanSök bland ämnen |
Utgivare |
2022
|
Publicerad |
2022
|
Källsamling |
aoe |
Användningsområde |
Itsenäinen opiskelu |
Hinder för tillgänglighet |
ei välähtelyhaittaa ei äänihaittaa |
Sparad:
För materialet ansvarar
- Biblioteket för öppna lärresurser
- Frågor eller respons angående materialet?
- Kontaktformulär
För materialet ansvarar
- Biblioteket för öppna lärresurser
- Frågor eller respons angående materialet?
- Kontaktformulär