Ohjelmoinnillisen ajattelun työkalut alakoulussa 2021
Ohjelmoinnillisen ajattelun työkalut alakoulussa 2021
Oppimateriaali
Luotu: 22.4.2022, Muokattu: 4.5.2022
Sisältö
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Teksti on kooste keväällä 2021 alakoulun luokanopettajille järjestetyn kahden opintopisteen täydennyskoulutuskurssin, ohjelmoinnin opettamisesta matematiikan osana, verkkomateriaaleista. Kurssin kohderyhmänä olivat opettajat, jotka kaipasivat opetuksen kehittämiseksi taustatietoa ohjelmoinnista. Lisäksi vastavalmistuneelle opettajalle sisältö tarjosi lähtökohdan ohjelmoinnin opetuksen aloittamiselle. Kurssi tarjosi viitekehyksen, jolla opettaja voi jäsentää oppikirjojen ohjelmointisisältöjä, täydentää niitä ulkopuolisilla materiaaleilla, luoda yhteyksiä ohjelmoinnin ja matematiikan välille sekä hyödyntää ohjelmoinnin opetusmenetelmiä. Sisältö noudatti alakoulun matematiikan opetussuunnitelmaa. Ohjelmointi jakautui alkuopetuksen ilman tietokonetta suoritettaviin toimintaohjeisiin ja luokkien 3–6 graafiseen ohjelmointiin. Ohjelmoinnillinen ajattelu, matematiikan ja ohjelmoinnin yhteys sekä tietokoneen toimintaperiaate edustivat kurssin teoreettista puolta. Lisäksi esiteltiin erilaisia alakoulun ohjelmointiin sopivia opetusteknologioita ja -menetelmiä.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Vuosiluokat 1-2 Vuosiluokat 3-4 Vuosiluokat 5-6 |
Oppimateriaalin tyyppi |
Teksti |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Matematiikka |
Tavoite- ja sisältöalue |
S1 Ajattelun taidot T12 harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan T14 innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä T4 ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan T5 ohjata ja tukea oppilasta ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä T6 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Ohjelmoinnillisen ajattelun työkalut alakoulussa 2021 |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025200_6 |
Tekijät |
Julkaisija |
2022
|
Julkaistu |
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä