Tavoitteena sujuva lukutaito – Teoriaa ja harjoituksia
Tavoitteena sujuva lukutaito – Teoriaa ja harjoituksia
Oppimateriaali
Luotu: 17.6.2022, Muokattu: 11.4.2024
Sisältö
- Tavoitteena sujuva lukutaito – Teoriaa ja harjoituksia (Ulkoinen linkki)
- Kooste Tavoitteena sujuva lukutaito -koulutuksen sisällöistä (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Esitykseen on koottu yhteenveto KUMMI10. Tavoitteena sujuva lukutaito -julkaisun sekä OPH:n rahoittaman samansisältöisen koulutuksen "Tavoitteena sujuva lukutaito – Teoriaa ja harjoituksia" keskeisiä sisältöjä. Esitys sisältää tutkittua tietoa lukutaidon kehityksestä ja lukusujuvuudesta, lukemisen sujuvuuden arvioinnista ja välineistä sekä menetelmiä ja vinkkejä lukemisen sujuvuuden harjoitteluun ja kuntoutukseen.
Koulutuksen tavoitteena oli lisätä perusopetusikäisten kanssa työskentelevien opettajien ja erityisopettajien ymmärrystä lukutaidon kehittymisestä ja lukivaikeuksista. Koulutuksessa on tutustuttu lukitaitojen arvioinnissa ja seurannassa käytettäviin menetelmiin. Lisäksi osallistujille annettiin valmiudet erilaisten harjoittelu-, kuntoutus- ja tukimenetelmien käyttöön.
Esityksessä kuvataan lukemisen alataidot, tyypillisimmät lukemisen oppimiseen liittyvät vaikeudet sekä niiden tyypilliset ilmenemismuodot. Arviointia ja seurantaa käsitellään erityisesti lukusujuvuuden ja nimeämistaitojen näkökulmasta. Esitykseen on listattu erilaisia yksilö- ja ryhmäarviointivälineitä.
Lukusujuvuuden harjoittaminen on jaettu tuotoksessa yleiseen lukuharjoitteluun ja toistoharjoitteluun. Kuntoutus etenee taitojen alkukartoittamisesta harjoitteluun ja lopuksi arviointiin. Esityksessä annetaan myös ohjeet lapsen edistymisen seurantaan ja motivaation ylläpitämiseen sekä tehokkaan harjoittelun suunnitteluun. Lisäksi on esitelty keinoja, miten lapsi voi harjoitella lukemista tietokoneella, ryhmässä ja kotona huoltajiensa kanssa. Esityksen lopussa on listattu keinoja ja harjoituksia, joiden avulla lapsen nimeämistaitojen kehittymistä voi tukea sekä osana arjen toimintoja että erillisillä nimeämisharjoituksilla.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC-ND 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Erityisopetus |
Koulutusaste |
Perusopetus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Esitys |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Tavoitteena sujuva lukutaito – Teoriaa ja harjoituksia |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202404_00027540_4 |
Tekijät |
Julkaisija |
2022
|
Julkaistu |
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä