Kestävää tulevaisuutta lukiolaisille!
Kestävää tulevaisuutta lukiolaisille!
Oppimateriaali
Luotu: 21.6.2022, Muokattu: 2.9.2022
Sisältö
- Kestävät korkeakoulut -video (Ulkoinen linkki)
- Kestävä tulevaisuus -animaatiovideo (Ulkoinen linkki)
- Kestävää tulevaisuutta lukiolaisille! opettajan materiaali (Ulkoinen linkki)
- Kestävää tulevaisuutta lukiolaisille! -oppimateriaali (Ulkoinen linkki)
- Pari muuttujaa -pakopeli (Ulkoinen linkki)
- Helsingin kaupunki työpaikkana -video (Ulkoinen linkki)
- Tietolähteen luotettavuus -animaatiovideo (Ulkoinen linkki)
- 360 -taustakuvat (Ulkoinen linkki aoe.fi)
- Kuvitetut taustakuvat (Ulkoinen linkki aoe.fi)
- Tulevaisuuskuvittelupeli (Ulkoinen linkki aoe.fi)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Kestävää tulevaisuutta lukiolaisille! -digioppimateriaali on suunniteltu lukioiden käyttöön Kestävä tulevaisuus -aiheisten opintokokonaisuuksien tueksi. Oppimateriaali käsittelee kestävään tulevaisuuteen liittyviä teemoja kahden pääkokonaisuuden kautta. Materiaali sisältää Minun kestävä arkeni ja Meidän kestävä elämämme -kokonaisuudet.
Materiaali on osa Helsingin kaupungin Kestävä tulevaisuus opintojaksojen digimateriaali -hanketta ja materiaalin on rahoittanut Opetushallitus.
Opintokokonaisuuden löydät Thinglinkistä. Opettajan materiaalin löydät Helsinki oppii -sivustolta. Tutustu ensin opettajan materiaaliin, jossa aineisto on esitelty tarkemmin.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Oppija |
Koulutusaste |
Lukiokoulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Peli Opas Kuva Teksti Työkalu Video |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Biologia Ekologian perusteet Etiikka Filosofia Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus Kuvataide Maailma muutoksessa Maantiede Minä opiskelijana Omat kuvat, jaetut kulttuurit Opinto-ohjaus Psykologia Suomalainen yhteiskunta Suomen kieli ja kirjallisuus Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma Tekstien tulkinta 1 Terveys voimavarana Terveystieto Vuorovaikutus 1 Yhteiskuntaoppi Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt |
Tavoite- ja sisältöalue |
Suomi osana EU:n päätöksentekoa ekosysteemipalveluiden merkitys ja ekologisesti kestävä kehitys happamoituminen ihmisen vaikutus luonnon monimuotoisuuteen ihmisoikeudet, kansalaisen perusoikeudet ja velvollisuudet ilmastonmuutoksen vaikutukset ekosysteemeihin ilmastonmuutosten mekanismit itsetuntemus ja omat vahvuudet sekä oman osaamisen monipuolinen tunnistaminen, kehittäminen ja dokumentointi kansalaisen vaikuttamiskeinot ja aktiivisen kansalaisuuden merkitys kansalaisuus ja vaikuttaminen Euroopassa ja globaalisti kestävän kehityksen sitoumukset kuivuus, aavikoituminen, myrskyt, tulvat lisää viestintärohkeuttaan, syventää viestijäkuvaansa sekä käsitystään kielestä ja identiteetistä lähdekritiikki, tiedonhankinta ja -hallinta, tekijänoikeudet median muuttuva merkitys ja mediavaikuttaminen monimuotoisuuden merkitys nykyisen ilmastonmuutoksen syitä ja seurauksia oman vuorovaikutusosaamisen reflektointi, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, kuuntelutaidot sekä tavoitteellinen ja rakentava osallistuminen ryhmän vuorovaikutukseen oppii jäsentämään oman elämänsä merkityksellisyyttä ja elämänvalintojaan filosofisen käsitteistön avulla oppii tulkitsemaan monimuotoisia tekstejä, erityisesti mediatekstejä, sekä analysoimaan niiden ilmaisutapoja ja vuorovaikutusta osaa analysoida ihmiskunnan muutosten syitä ja arvioida muutosten seurauksia eri alueilla osaa analysoida ympäristön muutosten syitä ja arvioida ympäristön muutosten seurauksia eri alueilla osaa arvioida ja perustella omaa toimintaansa ekologisen kestävyyden kannalta osaa hakea töitä ja tunnistaa erilaisia työllistymismahdollisuuksia. osaa kuvata luonnon monimuotoisuutta ja perustella sen merkityksen. osaa suunnitella tarkoituksenmukaisia keinoja käyttävää poliittista kansalaisvaikuttamista paikallisten, kansallisten ja kansainvälisten kysymysten ratkaisemisessa. osaa suunnitella tulevaisuuttaan sekä tuntee koulutusvaihtoehtoja ja työelämän mahdollisuuksia muuttuvassa maailmassa osaa tarkastella ja arvioida median välityksellä tapahtuvaa yhteiskunnallista vaikuttamista osaa vertailla, analysoida ja arvioida ihmisen toiminnan vaikutuksia ekosysteemeissä perehtyy vaikuttamisen ja argumentoinnin keinoihin sekä syventää niihin liittyviä tietoja ja taitoja. puhuttujen ja kirjoitettujen kantaa ottavien ja vaikuttavien tekstien analysointia ja tuottamista pystyy kuvailemaan ja jäsentelemään keskeisiä ihmisen voimavaroja ja terveyttä määrittäviä tekijöitä sekä analysoimaan niiden yhteyksiä ja vaikutusmekanismeja terveyteen rehevöityminen sananvapaus, mediakritiikki, mediaetiikka soveltaa visuaalisen viestinnän ja teknologian keinoja näkemysten esittämisessä sekä osallistumisessa ja vaikuttamisessa syventää kriittistä lukutaitoaan, erityisesti medialukutaitoaan syventää ryhmäviestintätaitojaan sekä oppii analysoimaan ja arvioimaan ryhmäviestinnän ilmiöitä tekstien ideologisuuden tunnistaminen, mielipiteen ja tutkimustiedon erot terveyttä edistävä ravinto, liikunta, lepo, uni sekä painonhallinta terveyttä määrittävät keskeiset tekijät ja niiden vaikutusmekanismit toiminta kestävän elämäntavan edistämiseksi ja ympäristön tilaan vaikuttaminen tunnistaa ja osaa sanoittaa vahvuuksiaan, osaamistaan ja kiinnostuksen kohteitaan tuntee Euroopan unionin toimintaa sekä osaa hankkia ja arvioida kriittisesti sitä koskevaa tietoa tuntee kansainvälisiä koulutus- ja työllistymisvaihtoehtoja tuntee kansalaisen perusoikeudet, vaikuttamiskeinot ja -mahdollisuudet, osaa toimia aktiivisena kansalaisena sekä kiinnostuu yhteiskunnallisesta osallistumisesta tuntee keinoja ja osaa selittää, millaisten ratkaisujen avulla ympäristön muutoksia voidaan hillitä tai vaikutuksia lieventää eri alueilla tuntee kestävän kehityksen sitoumuksia sekä osaa käyttää näitä eettisten perustelujen pohjana tuntee menetelmiä, joilla voidaan tutkia ja seurata ympäristön tilaa sekä tunnistaa ympäristöongelmia tutkii ja tulkitsee rakennettua ympäristöä, tuotteita ja palveluja yhteiskuntakehityksen, oikeuksien ja kestävän tulevaisuuden näkökulmista tutkii ja tulkitsee taidetta yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista työelämään sekä jatko-opintoihin tutustuminen ja kokemusten hankkiminen työelämään sekä toisen ja korkea-asteen koulutuspaikkoihin tutustuminen vaikuttaminen ja osallistuminen kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin keinoin vaikuttamisen kielelliset ja audiovisuaaliset keinot sekä argumentoinnin tavat ja retoriset keinot ymmärtää kuvilla vaikuttamisen ja osallistumisen mahdollisuuksia omassa elämässään esteettisesti, eettisesti ja ekologisesti kestävän tulevaisuuden kannalta. ymmärtää median toimintatapoja, median merkityksen identiteettien rakentumisessa ja median roolin yhteiskunnallisena vaikuttajana ymmärtää vaikutusmahdollisuutensa ja osaa toimia EU- ja globaalikansalaisena ympäristö, ilmastonmuutos, väestö ja kestävä tulevaisuus ympäristön muutoksiin sopeutuminen ja niiden hillintä |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Kestävää tulevaisuutta lukiolaisille! |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tekijät |
Julkaisija |
Helsingin kaupunki, 2022 |
Julkaistu |
Helsingin kaupunki, 2022 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Saavutettavuus |
tekstitys tekstivastine isokokoinen teksti |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä