En hållbar framtid för gymnasister!
En hållbar framtid för gymnasister!
Oppimateriaali
Luotu: 30.6.2022, Muokattu: 30.6.2022
Sisältö
- Rymningsspelet Pari muuttujaa (Ulkoinen linkki)
- Video: Helsingfors stad som arbetsplats (Ulkoinen linkki)
- Animerad film: En hållbar framtid: vad avses med det? (Ulkoinen linkki)
- Thinglink: En hållbar framtid för gymnasister! (Ulkoinen linkki)
- Rymningsspelet Pari muuttujaa (Ulkoinen linkki)
- Video: Helsingfors stad som arbetsplats (Ulkoinen linkki)
- Animerad film: Informationssöknings (Ulkoinen linkki)
- Thinglink: En hållbar framtid för gymnasister! (Ulkoinen linkki)
- För lärare: En hållbar framtid för gymnasister! (Ulkoinen linkki)
- Video: Hållbara högskolor (Ulkoinen linkki)
- Animerad film: Informationssöknings (Ulkoinen linkki)
- För lärare: En hållbar framtid för gymnasister! (Ulkoinen linkki)
- Video: Hållbara högskolor (Ulkoinen linkki)
- Animerad film: En hållbar framtid: vad avses med det? (Ulkoinen linkki)
- Framtidsvisualiseringsspelet (Ulkoinen linkki aoe.fi)
- 360-foto (Ulkoinen linkki aoe.fi)
- Bakgrundsbild (Ulkoinen linkki aoe.fi)
- Framtidsvisualiseringsspelet (Ulkoinen linkki aoe.fi)
- Bakgrundsbild (Ulkoinen linkki aoe.fi)
- 360 foto (Ulkoinen linkki aoe.fi)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Det digitala läromedlet En hållbar framtid för gymnasister! har utformats för gymnasier för att stödja studiehelheter om Hållbar framtid. Läromaterialet behandlar teman relaterade till en hållbar framtid genom två huvudhelheter: materialet omfattar helheterna Min hållbara vardag och Vårt hållbara liv.
Produktionen av materialet har finansierats av Utbildningsstyrelsen.
Också på finska: https://aoe.fi/#/materiaali/2284
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Oppija |
Koulutusaste |
Lukiokoulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Peli Opas Kuva Teksti Työkalu Video |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Biologia Ekologian perusteet Etiikka Filosofia Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus Kuvataide Maailma muutoksessa Maantiede Minä opiskelijana Omat kuvat, jaetut kulttuurit Opinto-ohjaus Suomalainen yhteiskunta Suomen kieli ja kirjallisuus Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma Tekstien tulkinta 1 Terveys voimavarana Terveystieto Vuorovaikutus 1 Yhteiskuntaoppi Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt |
Tavoite- ja sisältöalue |
Suomi osana EU:n päätöksentekoa ekosysteemien rakenne ja dynaamisuus ekosysteemipalveluiden merkitys ja ekologisesti kestävä kehitys happamoituminen ihmisen vaikutus luonnon monimuotoisuuteen ihmisoikeudet, kansalaisen perusoikeudet ja velvollisuudet ilmastonmuutoksen vaikutukset ekosysteemeihin ilmastonmuutosten mekanismit itsetuntemus ja omat vahvuudet sekä oman osaamisen monipuolinen tunnistaminen, kehittäminen ja dokumentointi kansalaisen vaikuttamiskeinot ja aktiivisen kansalaisuuden merkitys kansalaisuus ja vaikuttaminen Euroopassa ja globaalisti kestävän kehityksen sitoumukset kuivuus, aavikoituminen, myrskyt, tulvat lisää viestintärohkeuttaan, syventää viestijäkuvaansa sekä käsitystään kielestä ja identiteetistä median muuttuva merkitys ja mediavaikuttaminen monimuotoisuuden merkitys nykyisen ilmastonmuutoksen syitä ja seurauksia oman vuorovaikutusosaamisen reflektointi, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, kuuntelutaidot sekä tavoitteellinen ja rakentava osallistuminen ryhmän vuorovaikutukseen oppii tulkitsemaan monimuotoisia tekstejä, erityisesti mediatekstejä, sekä analysoimaan niiden ilmaisutapoja ja vuorovaikutusta osaa arvioida ja perustella omaa toimintaansa ekologisen kestävyyden kannalta osaa esittää perustellen ympäristöongelmien ratkaisukeinoja ja tunnistaa ympäristön tilassa tapahtuvia positiivisia kehityssuuntia osaa kuvata luonnon monimuotoisuutta ja perustella sen merkityksen. osaa soveltaa etiikkaa yhteiskuntaa ja ympäristöä koskeviin kysymyksiin. osaa suunnitella tarkoituksenmukaisia keinoja käyttävää poliittista kansalaisvaikuttamista paikallisten, kansallisten ja kansainvälisten kysymysten ratkaisemisessa. osaa suunnitella tulevaisuuttaan sekä tuntee koulutusvaihtoehtoja ja työelämän mahdollisuuksia muuttuvassa maailmassa osaa tarkastella ja arvioida median välityksellä tapahtuvaa yhteiskunnallista vaikuttamista perehtyy vaikuttamisen ja argumentoinnin keinoihin sekä syventää niihin liittyviä tietoja ja taitoja. pystyy kuvailemaan ja jäsentelemään keskeisiä ihmisen voimavaroja ja terveyttä määrittäviä tekijöitä sekä analysoimaan niiden yhteyksiä ja vaikutusmekanismeja terveyteen rehevöityminen sananvapaus, mediakritiikki, mediaetiikka syventää kriittistä lukutaitoaan, erityisesti medialukutaitoaan terveyttä edistävä ravinto, liikunta, lepo, uni sekä painonhallinta terveyttä määrittävät keskeiset tekijät ja niiden vaikutusmekanismit toiminta kestävän elämäntavan edistämiseksi ja ympäristön tilaan vaikuttaminen tunnistaa ja osaa sanoittaa vahvuuksiaan, osaamistaan ja kiinnostuksen kohteitaan tuntee Euroopan unionin toimintaa sekä osaa hankkia ja arvioida kriittisesti sitä koskevaa tietoa tuntee kansalaisen perusoikeudet, vaikuttamiskeinot ja -mahdollisuudet, osaa toimia aktiivisena kansalaisena sekä kiinnostuu yhteiskunnallisesta osallistumisesta tuntee kestävän kehityksen sitoumuksia sekä osaa käyttää näitä eettisten perustelujen pohjana tuntee työelämän ja työllistymisen eri muotoja sekä ymmärtää yhteiskunnan ja talouden muutosten merkityksen työllisyyden näkökulmasta tutkii ja tulkitsee taidetta yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista työelämään sekä toisen ja korkea-asteen koulutuspaikkoihin tutustuminen vaikuttaminen ja osallistuminen kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin keinoin vaikuttamisen kielelliset ja audiovisuaaliset keinot sekä argumentoinnin tavat ja retoriset keinot ymmärtää kuvilla vaikuttamisen ja osallistumisen mahdollisuuksia omassa elämässään esteettisesti, eettisesti ja ekologisesti kestävän tulevaisuuden kannalta. ymmärtää median toimintatapoja, median merkityksen identiteettien rakentumisessa ja median roolin yhteiskunnallisena vaikuttajana ymmärtää vaikutusmahdollisuutensa ja osaa toimia EU- ja globaalikansalaisena ympäristö, ilmastonmuutos, väestö ja kestävä tulevaisuus ympäristön muutoksiin sopeutuminen ja niiden hillintä |
Aiheet |
Kieli |
ruotsi suomi |
Muut nimekkeet |
En hållbar framtid för gymnasister! |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tekijät |
Julkaisija |
Helsingin kaupunki, 2022 |
Julkaistu |
Helsingin kaupunki, 2022 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Saavutettavuus |
tekstitys tekstivastine isokokoinen teksti |
Saavutettavuuden esteet |
ei välähtelyhaittaa |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä