Omalle polulle - opas nuorelle
Omalle polulle - opas nuorelle
Oppimateriaali
Luotu: 21.9.2022, Muokattu: 21.9.2022
Sisältö
- Omalle polulle - opas nuorelle (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Omalle polulle -opas on koottu osana Löydä polkusi -hanketta (ESR). Materiaalin tavoitteena on tukea tunnistamaan ja löytämään esimerkiksi omia vahvuuksia sekä opintoihin ja työhön liittyviä tavoitteita.
Opas on suunnattu nuorille opiskelu- tai työelämän siirtymävaiheisiin. Pohdintoja voi käydä itsenäisesti tai tuen avulla, yksin tai ryhmässä, koulussa tai nuorisotoimessa. Materiaalin voi myös tulostaa. Teemojen kohdalta löytyy tehtäviä, pohdintakysymyksiä ja itsearviointiosuus. Oppaan tavoitteena on lisätä omien taitojen ja vahvuuksien tunnistamista, nimetä niitä, asettaa itselle mielekkäitä tavoitteita sekä tarkastella omaa motivaatiota ja vuorovaikutustaitoja. Näiden avulla oma polku alkaa rakentua.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Ohjaaja tai mentori Vertaistutor Oppija |
Koulutusaste |
Perusopetus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Vuosiluokat 7-9 Lisäopetus, 10-luokka LUVA, Lukiokoulutukseen valmistava koulutus TELMA, Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus VALMA, Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Opas |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Ammatillisten tavoitteiden asettaminen Itsearviointi Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus Minä opiskelijana Motivaatio Omien vahvuuksien tunnistaminen Opinto-ohjaus Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet Oppilaanohjaus Työelämän pelisäännöt Työelämässä toimiminen Työnhaku Vuorovaikutus ja jännittäminen |
Tavoite- ja sisältöalue |
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen S1 Oppiminen ja opiskelu S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot S4 Työelämään tutustuminen S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen asettaa valintojaan tärkeysjärjestykseen suhteessa omiin suunnitelmiinsa henkilökohtainen opintosuunnitelma: opiskelu-, ylioppilastutkinto- sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelma henkilökohtaisen opinto-, ylioppilastutkinto- sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelman päivittäminen hyvinvointi, opiskelukyky, tasapainoinen elämä itsetuntemus ja omat vahvuudet sekä oman osaamisen monipuolinen tunnistaminen, kehittäminen ja dokumentointi osaa hakea töitä ja tunnistaa erilaisia työllistymismahdollisuuksia. osaa suunnitella tulevaisuuttaan sekä tuntee koulutusvaihtoehtoja ja työelämän mahdollisuuksia muuttuvassa maailmassa syventää osaamistaan itsetuntemuksen sekä elämänsuunnittelu- ja elämänhallintataitojen osalta tulevaisuuden ennakointiosaaminen sekä kyky tunnistaa oppimistarpeensa suhteessa tulevaisuuden osaamistarpeisiin tunnistaa ja osaa sanoittaa sekä dokumentoida osaamistaan tunnistaa ja osaa sanoittaa vahvuuksiaan, osaamistaan ja kiinnostuksen kohteitaan tunnistaa tapoja edistää hyvinvointiaan ja toimintakykyään. tuntee keskeiset työelämätaidot ja osaa arvioida osaamistaan suhteessa niihin ymmärtää, miten tehdyt valinnat vaikuttavat mahdollisuuksiin hakeutua jatko-opintoihin |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Omalle polulle - opas nuorelle |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tekijät |
Työväen Sivistysliitto TSL ry, ruotsiksi Arbetarnas Bildningsförbund ABF rf
Työväen Sivistysliitto TSL ry, ruotsiksi Arbetarnas Bildningsförbund ABF rfHae tekijöistäHae aiheista |
Julkaisija |
Työväen Sivistysliitto TSL ry, 2022 |
Julkaistu |
Työväen Sivistysliitto TSL ry, 2022 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä