ReadDrama -lukuteatteriohjelma
ReadDrama -lukuteatteriohjelma
Oppimateriaali
Luotu: 28.9.2022, Muokattu: 28.9.2022
Sisältö
- ReadDrama -lukuteatteriohjelma (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Perusopetuksen 3.-5.-luokkalaisten lukusujuvuuden kehittämiseen tähtäävä opetusohjelma, joka sopii erityisesti erityisopetukseen tai muuhun pienryhmätoimintaan. Lukuteatteri on lukemisen kohdennetun tuen muoto, jossa oppilaat harjoittelevat lukemista näytelmätekstin avulla, lukien ja ilmaisten roolihahmojensa repliikkejä. Lukuteatterin tavoitteena on kehittää lukusujuvuutta, luetun ymmärtämistä sekä ilmaisevaa ääneen lukemista mielekkäällä tavalla. Lisäksi tavoitteena on tarjota etenkin heikoille lukijoille merkityksellisiä oppimisen ja onnistumisen kokemuksia lukemisen parissa. Materiaalipaketti sisältää 8 viikon mittaisen lukuteatteriohjelman, Velhokisat -näytelmätekstin, videomuotoisen opettajan oppaan sekä tulostettavat lisämateriaalit.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Erityisopetus Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Vuosiluokat 3-4 Vuosiluokat 5-6 |
Oppimateriaalin tyyppi |
Opas |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Suomen kieli ja kirjallisuus |
Tavoite- ja sisältöalue |
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4 Monilukutaito S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen S2 Tekstien tulkitseminen S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa T1 opastaa oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä ja ilmaisemaan mielipiteensä T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa T15 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia T2 kannustaa oppilasta monipuolistamaan ryhmäviestintätaitojaan ja kehittämään taitojaan perustella näkemyksiään sekä kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan T2 ohjata oppilasta huomaamaan omien kielellisten ja viestinnällisten valintojensa vaikutuksia ja huomioimaan toisten tarpeita ryhmäviestintätilanteissa T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin T3 ohjata oppilasta käyttämään luovuuttaan ja ilmaisemaan itseään monipuolisesti erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman avulla T3 ohjata oppilasta monipuolistamaan taitojaan ilmaista itseään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman keinoin. T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä T8 kannustaa oppilasta kehittämään kirjallisuudentuntemusta ja kiinnostustaan lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä kohtaan, luomalla mahdollisuuksia myönteisiin lukukokemuksiin ja -elämyksiin, tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen, myös monimediaisissa ympäristöissä T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen T9 kannustaa oppilasta laajentamaan kiinnostusta itselle uudenlaisia fiktiivisiä kirjallisuus- ja tekstilajityyppejä kohtaan ja monipuolistamaan luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja niiden jakamisen keinoja sekä syventämään ymmärrystä fiktion keinoista T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
ReadDrama -lukuteatteriohjelma |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tekijät |
Julkaisija |
ReadDrama, 2022 |
Julkaistu |
ReadDrama, 2022 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Saavutettavuuden esteet |
ei esteitä |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä