Voimavaralähtöisyys ja tarinallisuus terveyden edistämisessä - menetelmäkirja kouluttajille
Voimavaralähtöisyys ja tarinallisuus terveyden edistämisessä - menetelmäkirja kouluttajille
Oppimateriaali
Harju, Marjo, Turun ammattikorkeakoulu
; Lahtiluoma, Emilia, Turun ammattikorkeakoulu
; Salakari, Minna, Turun ammattikorkeakoulu
Luotu: 2.12.2022, Muokattu: 29.2.2024
Sisältö
- Materiaalia päivitetään (Ulkoinen linkki)
- Voimavaralähtöisyys ja tarinallisuus terveyden edistämisessä - menetelmäkirja kouluttajille (pdf, 66,3 Mt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Menetelmäkirjan perustana on narratiivinen pedagogiikka. Sen taustalla on vankka käsitys siitä, että kertomus on kanava inhimillisen ymmärryksen, oppimisen ja toiminnan järjestämiseen. Narratiivinen pedagogiikka voi johtaa aktiiviseen sosiaaliseen toimintaan ja aktiivisen kansalaisuuden harjoittamiseen. Narratiivisessa pedagogiikassa yhdistyvät ympäristö ja ajankohta – toisin sanoen opettajan ja oppijan senhetkinen sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen tilanne. Työntekijän oman tarinan kuuleminen ja se, että työntekijä ottaa omat tuntemuksensa vakavasti ja kuuntelee niitä, ovat edellytyksiä sille, että pystyy kuulemaan aidosti ja läsnäolevasti opiskelijan tarinaa. Tämän menetelmäkirjan harjoitukset voivat toimia asiakkaan ja oppijan hyvinvoinnin tukemisessa sekä kouluttajan pedagogisen osaamisen kehittäjänä. Tarinatyöskentely turvallisen aikuisen kanssa saattaa olla esimerkiksi nuorille tärkeä tie kohti oman elämänhistorian tiedostamista ja elämäntarinan rakentamista. Tarinatyöskentely on perusteltua etenkin silloin, kun nuoren itseys ja identiteetti ovat hauraat tai jos hän esimerkiksi kokee itsensä arvottomaksi. Hyödynnä, sovella ja kokeile rohkeasti tämän kirjan sisältöä omiin – sekä henkilökohtaisiin että ammatillisiin – tarpeisiisi!
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-ND 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Ohjaaja tai mentori Asiantuntija tai ammattilainen Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Korkeakoulutus Ammatillinen koulutus VALMA, Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Opas Teksti |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Elämänkatsomustieto Oppilaanohjaus Terveystieto Yhteiskuntaoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta S1 Kasvaminen hyvään elämään S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri S4 Työelämään tutustuminen T 10 ohjata oppilasta luomaan perustaa opiskelu-, toiminta- ja työkyvylle ja sen ylläpitämiselle sekä kuvaamaan terveyspalvelujen asianmukaista käyttöä T 11 ohjata oppilasta ymmärtämään ja arvioimaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistamaan niiden merkitystä itselle sekä muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista. T1 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti T10 ohjata oppilas tuntemaan ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja ihmisten yhdenvertaisuuden merkitys ja eettinen perusta T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua T4 ohjata oppilasta kantamaan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista T5 ohjata oppilasta oivaltamaan työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään T6 tukea oppilasta ymmärtämään, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen T9 kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Voimavaralähtöisyys ja tarinallisuus terveyden edistämisessä - menetelmäkirja kouluttajille |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202402_00027383_6 |
Tekijät |
Julkaisija |
2022
|
Julkaistu |
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Interaktiivinen materiaali Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Saavutettavuuden esteet |
ei välähtelyhaittaa ei äänihaittaa ei esteitä |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä