Sanat haltuun -opettajan opas
Sanat haltuun -opettajan opas
Oppimateriaali
Luotu: 27.2.2023, Muokattu: 27.2.2023
Sisältö
- sanat-haltuun-opettajan-opas_OPH (pdf, 125,2 kt)
- Tietoa: Pajat erityisen tuen ryhmille (Ulkoinen linkki)
- Työpaja 3: mottopaja (Ulkoinen linkki)
- Työpaja 2: Mun hoodit -paja (Ulkoinen linkki)
- Johdanto: Sanat haltuun (Ulkoinen linkki)
- Työpaja 1: Myyttipaja (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Sanat haltuun -opettajan opas on luotu äidinkielen opetuksen tueksi. Se koostuu kolmesta työpajamallista, jotka sopivat osaksi perusopetuksen yläasteen tai toisen asteen äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Niiden tavoitteena on vahvistaa nuorten lukutaitoa ja lisätä kiinnostusta lukemiseen. Työpajat sopivat sovellettuina myös erityisen tuen ryhmille, nuorisotyöhön ja vankiloihin. Olemme koonneet testaamamme opetusmetodit yksiin kansiin, jotta kuka tahansa voisi opettaa lukutaitoa Sanat haltuun -metodilla ja teemoilla. Sanat haltuun -pajoissa luetaan ja analysoidaan rap-lyriikoita. Rap-lyriikan lähtökohtaisen tekstilähtöisyyden ja kiistämättömän suosion takia se on osoittautunut hedelmälliseksi Troijan hevoseksi kaventamaan yhä levenevää kuilua korvanappien ja kirjallisuuden välillä.
Sanat haltuun on Lukukeskuksen käynnistämä nuorten lukutaitoa vahvistava toimintamalli, jota on kehitetty pitkäjänteisesti vuodesta 2016. Opettajan opas on tuotettu Opetushallituksen tuella. Julkaisija: Lukukeskus
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC-ND 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Ohjaaja tai mentori Asiantuntija tai ammattilainen Erityisopetus Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Vuosiluokat 7-9 Lisäopetus, 10-luokka LUVA, Lukiokoulutukseen valmistava koulutus TELMA, Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus VALMA, Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Opas Esitys |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Kieli- ja tekstitietoisuus Suomen kieli ja kirjallisuus Tekstien tulkinta 2 Tekstien tulkinta ja kirjoittaminen Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä |
Tavoite- ja sisältöalue |
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4 Monilukutaito S2 Tekstien tulkitseminen S3 Tekstien tuottaminen S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen T12 ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana T13 ohjata oppilasta vahvistamaan kielitietoisuuttaan, innostaa häntä tutkimaan ja tarkkailemaan kieltä ja sen eri variantteja ja harjaannuttaa käyttämään käsitteitä, joiden avulla kielestä ja sen rakenteista puhutaan ja auttaa ymmärtämään kielellisten valintojen vaikutuksia T15 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan T5 ohjata oppilasta kehittämään tekstien ymmärtämisessä, tulkinnassa ja analysoimisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja sekä taitoa arvioida oman lukemisensa kehittämistarpeita T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla erilaiset käsitykset kielestä: kieli rakenteena, merkitysten muodostajana, sosiaalisena ja yhteisöllisenä ilmiönä sekä vallan välineenä erilaisia tapoja tulkita tekstejä kehittää kieli- ja tekstitietoisuuttaan monilukutaidon käsite, laaja tekstikäsitys, tekstilajin käsite monimuotoisten tekstien tavat rakentaa merkityksiä, esimerkiksi ilmaisutavat ja -muodot sekä rakenteet osaa tuottaa, tulkita ja arvioida erilaisia, monimuotoisia tekstejä ja niiden rakenteita ja ilmaisutapoja syventää kriittistä ja kulttuurista lukutaitoaan syventää ymmärrystään kielestä ja teksteistä merkityksiä rakentavina kokonaisuuksina tekstikokonaisuuden rakentuminen; tekstin tavoitteen, kohderyhmän, kontekstien, sisällön, rakenteen, ilmaisutapojen ja näkökulmien analyysi ymmärtää kielen sosiaalisen luonteen ja merkityksen niin yksilön kuin yhteisöjen kannalta. ymmärtää tekstin tavoitteiden ja kontekstin merkityksen tekstien tulkinnassa |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Sanat haltuun -opettajan opas |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tekijät |
Julkaisija |
Lukukeskus, 2023 |
Julkaistu |
Lukukeskus, 2023 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä