Suomi toisena kielenä lukiossa, S22: Kieli- ja tekstitietoisuus
Suomi toisena kielenä lukiossa, S22: Kieli- ja tekstitietoisuus
Oppimateriaali
Luotu: 29.4.2020, Muokattu: 14.5.2020
Sisältö
- S22 Kieli- ja tekstitietoisuus Moodle-kurssi (mbz, 1,0 Mt)
- S22 Aineistokirjoittaminen (docx, 22,6 kt)
- S22 Kulttuurien keskellä (docx, 22,2 kt)
- S22 Monikielisyys (docx, 25,7 kt)
- S22 Suomalaisen puhekulttuurin piirteitä (docx, 24,6 kt)
- S22 Suomi ja sen sukukielet (docx, 114,4 kt)
- S22 Tavoitteet ja suoritustapa (docx, 39,8 kt)
- S22 Tärkeitä käsitteitä ja tehtäviä (docx, 26,7 kt)
- S22 Uusi ja vanha OPS (docx, 25,0 kt)
- Väestö kielen mukaan 2018 (pdf, 15,2 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Lukion uuden opetussuunnitelman (2019) mukainen moodle-kurssi, oppiaine suomi toisena kielenä, moduuli S22: Kieli- ja tekstitietoisuus. Kurssi sisältää kirjoitus- ja keskusteluharjoituksia, linkkejä videoihin ja tehtäviä niiden pohjalta, ryhmätyötä, aineistokirjoittamisen tehtävänannon sekä opetustekstiä.
Tämä sisältää koko kurssin yhdessä mbz-tiedostossa, jonka voi viedä moodleen ja luoda sen pohjalta uuden kurssin. Moodlen ulkopuoliseen käyttöön kurssin aihepiirit on jaettu docx-tiedostoihin, joita voi käyttää muissa alustoissa.
Kurssi on tuotettu opetushallituksen rahoituksella.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opettaja |
Koulutusaste |
Lukiokoulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Sanasto Kuva Projekti Teksti Video Wiki |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Kieli- ja tekstitietoisuus Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus |
Tavoite- ja sisältöalue |
eri kielimuodot: puhekielen ja yleiskielen sekä epävirallisen ja virallisen viestinnän erot, abstraktin ja konkreettisen kielenkäytön erot kehittää kielitietoisuuttaan ja monilukutaitoaan opetuspuheen, muodollisen puheen ja luetun ymmärtämisessä tarvittavat strategiat oppii arvioimaan omaa kielitaitoaan. oppii hyödyntämään erilaisia kielenkäyttötilanteita ja -ympäristöjä kielitaitonsa kehittämisessä sekä käyttämään koko kielivarantoaan oppimisessa suomen kielen ominaispiirteet, vertailu opiskelijan aiemmin oppimiin ja koulussa opiskeltaviin kieliin, Suomen kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus, monikielisyys, kielellinen repertuaari, monilukutaidon käsite, erilaiset tekstit ja niissä vakiintuneet ilmaisukeinot, esimerkiksi kirjoitetun kielen rakenteet ymmärtää kielen merkityksen oppimiselle ja ajattelulle |
Aiheet |
|
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Finnish as second language in upper secondary school, module S22: Lingual and textual awareness Finska som S2-språk i gymnasiet, modulen S22 |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00022936_4 |
Tekijät |
Julkaisija |
Porin suomalaisen yhteislyseon lukio,
2020
|
Julkaistu |
Porin suomalaisen yhteislyseon lukio,
2020
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Kurssimateriaali Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Saavutettavuus |
navigointi rakenteen avulla |
Saavutettavuuden esteet |
ei tiedossa |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä