Eläydy vanhassa miljöössä elämiseen ja opeta samalla tiedonhakua
Eläydy vanhassa miljöössä elämiseen ja opeta samalla tiedonhakua
Oppimateriaali
Luotu: 20.11.2020, Muokattu: 27.11.2020
Sisältö
- Ohjeet opettajille (pdf, 593,8 kt)
- Monialaisen oppimiskokonaisuuden rakenne oppilaille (pdf, 1,9 Mt)
- Historian oppitunnit: Suomalainen sääty-yhteiskunta, roolihahmosuunnitelma (pdf, 252,4 kt)
- Äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunnit: Suomalainen sääty-yhteiskunta, haastattelu, vertaisarviointi, kuvanhakutehtävä ja kirje (pdf, 2,2 Mt)
- Instruktioner för lärare (pdf, 587,2 kt)
- Det mångvetenskapligs lärområdets uppbyggnad för elever (pdf, 1,4 Mt)
- Lektioner i historia: Det finländska ståndssamhället, rollplan (pdf, 305,4 kt)
- Lektioner i modersmål och litteratur: Det finländska ståndssamhället, intervju, inbördes utvärdering, bildsökningsuppgift och brev (pdf, 1,6 Mt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Suomalainen sääty-yhteiskunta aiheena antaa hyvän mahdollisuuden yhdistää kaksi oppiainetta, historian sekä äidinkielen ja kirjallisuuden, keskenään. Oppimiskokonaisuuden ovat suunnitelleet ja toteuttaneet kaksi aineenopettajaa vantaalaisessa Kilterin koulussa.
Monialainen oppimiskokonaisuus tutustuttaa oppilaat suomalaisen sääty-yhteiskunnan aikaan, tiedonhakuun ja kirjeen kirjoittamiseen. Ajatuksena on eläytyä kuvitteellisen, 1800-luvulla eläneen ihmisen arkeen ja kirjoittaa kirje hänen äänellään. Kokonaisuus sisältää sekä yksilötehtäviä että parin tai pienryhmän kanssa tehtäviä osuuksia. Tutkiva ote ja opittujen asioiden luova soveltaminen tekevät työskentelystä mielekästä monenlaisille oppijoille.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Vuosiluokat 7-9 |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Esitys Projekti |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Historia Suomen kieli ja kirjallisuus |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen S2 Ihmiset muuttavat maailmaa S3 Tekstien tuottaminen T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla |
Aiheet |
Kieli |
ruotsi suomi |
Muut nimekkeet |
Eläydy vanhassa miljöössä elämiseen ja opeta samalla tiedonhakua Lev dig in i livet i en gammal miljö och lär samtidigt ut informationssökning |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00023602_5 |
Tekijät |
Julkaisija |
Finna.fi,
2020
|
Julkaistu |
Finna.fi,
2020
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Kurssimateriaali Ohjeistus Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen Oppimiskokonaisuuden osa |
Saavutettavuuden esteet |
ei esteitä |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä