Dihtosis-menetelmäpakka saamelaisuudesta
Dihtosis-menetelmäpakka saamelaisuudesta
Oppimateriaali
Luotu: 19.2.2020, Muokattu: 19.2.2020
Sisältö
- Dihtosis-menetelmäpakka (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Dihtosis-mentelmäpakka tutustuttaa opiskelijat saamelaiseen kulttuuriin toiminnallisten harjoitteiden kautta. Saamelaisuutta voi aiheena nostaa esille monipuolisesti eri oppitunneilla, kuten yhteiskuntaopin, historian, maantiedon, äidinkielen, musiikin tai käsityön tunneilla.
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman Dihtosis-hankkeen materiaaleista voit koota itsellesi sopivan mittaisen ja tasoisen paketin aiheen käsittelyyn nuorten kanssa. Voit tulostaa pdf-tiedostona olevan pakan käyttöösi saman tien, käyttää menetelmiä inspiraation lähteenä tai tilata oman pakan maksutta alla olevan linkin takaa.
Tutustu Dihtosis-hankkeeseen ja löydä lisää materiaaleja täältä:
https://www.nuortenakatemia.fi/oppimateriaalit/dihtosis-oppimateriaalit-saamelaisuuden-kasittelyyn/
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Vuosiluokat 5-6 Vuosiluokat 7-9 |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Projekti Työkalu |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Historia Kuvataide Käsityö Maantieto Musiikki Saamen kieli, A-oppimäärä Suomen kieli ja kirjallisuus Yhteiskuntaoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4 Monilukutaito L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen S1 Ideointi S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen S2 Ihmiset muuttavat maailmaa S2 Ympäristön kuvakulttuurit S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa S3 Suomea luodaan, rakennetaan ja puolustetaan S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen S5 Ihmiset ja kulttuurit maapallolla S5 Soveltaminen T1 edistää oppilaan taitoa pohtia saamen kielen asemaan alkuperäiskansan kielenä liittyviä arvoja ja ilmiöitä sekä vahvistaa oppilaan taitoa ja halukkuutta toimia saamenkielisissä ja saamelaiskulttuuria vaalivissa ympäristöissä T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista T11 harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan oman perustellun tulkintansa niiden pohjalta T12 ohjata oppilasta arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla T13 ohjata oppilasta arvostamaan alueellista identiteettiään sekä luonnon, ihmistoiminnan ja kulttuurien moninaisuutta sekä kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa T17 ohjata oppilas tutustumaan Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, suomen kielen taustaan ja piirteisiin ja auttaa oppilasta pohtimaan äidinkielen merkitystä sekä tiedostumaan omasta kielellisestä ja kulttuurisesta identiteetistään sekä innostaa oppilasta aktiiviseksi kulttuuritarjonnan käyttäjäksi ja tekijäksi T2 kannustaa oppilasta löytämään mahdollisuuksia käyttää saamen kieltä erilaisissa yhteisöissä ja toimintaympäristöissä ja löytää itseään kiinnostavia saamelaiskulttuurin ja saamelaisen elämänmuodon sisältöjä ja ilmiöitä T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin T3 ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita T3 ohjata oppilasta tutkimaan ihmismaantieteellisiä ilmiöitä ja kulttuurimaisemia sekä ymmärtämään erilaisia kulttuureita, elinkeinoja ja ihmisten elämää Suomessa ja maapallon eri alueilla T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan T6 johdattaa oppilasta hahmottamaan erilaisia syitä ja seurauksia historian tapahtumille ja ilmiöille T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikillisia kokemuksiaan ja musiikillisen maailman esteettistä, kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan yhteiskunnallista toimintaa sekä eri yhteisöjä ja vähemmistöryhmiä monipuolisesti ja avarakatseisesti T7 auttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille T8 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan arvioida erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa. T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista T9 ohjata oppilasta laajentamaan näkemyksiään, osallistumaan yhteiskunnalliseen toimintaan ja keskusteluun sekä käyttämään mediataitojaan ja tietojaan yhteiskunnasta omien käsitystensä muodostamisessa ja kansalaisena toimimisessa T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tekijät |
Julkaisija |
2020 |
Julkaistu |
2020 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä