Haku

Leadership as a journey to oneself – supporting and endorsing youth leadership: case Value Based Leadership course

QR-koodi

Leadership as a journey to oneself – supporting and endorsing youth leadership: case Value Based Leadership course

Johtajuus matkana omaan itseen – nuorten johtajuutta tukemassa: case Value Based Leadership -kurssi

Pyrkimys ymmärtää parhaita johtamistapoja ja niiden opettamista on jatkuva prosessi, johon osallistuvat niin tutkijat kuin ammatinharjoittajat. Ei ole olemassa vain yhtä tapaa kouluttaa tulevia johtajia, ja tarjolla onkin lukuisia mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen. Johtamisohjelmien tarkoituksena on kartuttaa osallistujien johtamistietotaitoa ja kehittää heidän kykyjään niin johtajina kuin yksilöinä. Arvojohtaminen johtamisteoriana keskittyy nimenomaan johtajaan itseensä korostaen arvojen tärkeyttä johtamisen pohjana opeteltujen taitojen sijaan. Erilaiset johtamisohjelmat voidaan jakaa johtamiskoulutukseen, johtamisopetukseen sekä johtamiskehittämiseen, joista jokaisella on omat piirteensä. Vaikka johtamisohjelmia on moneen lähtöön, menetyksekkäillä johtamisohjelmilla on tiettyjä yhtäläisyyksiä. Tämä pro gradu -tutkielma pyrkii ymmärtämään näitä yhtäläisyyksiä tutkimalla nuorille suunnattua johtamisohjelmaa suomalaisessa kontekstissa käyttäen tutkimuskohteena Suomen Partiolaisten järjestämää Value Based Leadership -kurssia. Kurssi pyrkii tarjoamaan edistynyttä johtamiskoulutusta 20–27-vuotiaille nuorille vapaaehtoisjohtajille.

Tämä laadullinen yksittäistapaustutkimus tarkastelee johtamisohjelmien vaikuttavuuden juuria sekä pyrkii ymmärtämään, miten johtamisohjelmat tukevat nuorten johtajuutta. Ensisijainen tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla neljää Value Based Leadership -kurssin alumnia ja toissijainen tutkimalla kurssin materiaaleja, minkä jälkeen empiirinen aineisto on analysoitu temaattisesti. Lopuksi tutkimustuloksia on tarkasteltu suhteessa olemassa olevaan kirjallisuuteen tulosten validoimiseksi.

Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että johtamisohjelman vaikuttavuus rakentuu osallistujien motivaatiosta läpi ohjelman eri vaiheiden sekä ympäristöstä, jonka ohjelman järjestäjät ja osallistujat luovat yhdessä. Tutkimustulokset osoittavat myös, että oppimalla ymmärtämään paremmin itseään ja muita sekä oppimalla johtamismetodeja, -tekniikoita, -taitoja ja -käytäntöjä, johtamisohjelman osallistujat kerryttävät itseluottamusta sekä uskoa itseensä johtajina. Näin he kokevat olevansa pätevämpiä hakeutumaan johtotehtäviin. Lisäksi tulosten mukaan fasilitoitu itsetutkiskelu johtamisohjelman aikana antaa osallistujille erinomaisen pohjan jatkuvalle oppimiselle ja itsensä kehittämiselle niin johtajina kuin yksilöinä myös ohjelman jälkeen. Tutkimustulosten mukaan mahdollisia sudenkuoppia johtamisohjelman järjestämisessä ovat 1) ohjelman saavutettavuus ja se, voivatko ihmiset monenlaisista taustoista hakea ja tulla valituksi ohjelmaan, 2) oppien yhteys arkipäiväiseen elämään ja se, valmistaako kurssi osallistujia myös vastaanottamaan kritiikkiä ja toimimaan konfliktitilanteissa, sekä 3) ohjelman ympäristön luominen ja se, tuntevatko kaikki osallistujat ohjelman turvallisena tilana.

Tallennettuna: