Haku

Huoletonta brändinhallintaa

QR-koodi

Huoletonta brändinhallintaa

Reckless brand management

Tämä opinnäytetyö on bränditutkimus, jossa olen kyseenalaisin keinoin horjuttanut marginaalisen Circle-yhtyeen taakaksi muodostunutta brändiä, joka oli alkanut ohjailla ryhmän taiteellista ilmaisua liiaksi. Vuokrasin yhtyeen brändin toiselle taiteilijaryhmälle, ja Circle-bändi otti käyttöönsä uuden nimen Falcon. Brändinvuokrauksen kautta vapautin painolasteiksi muodostuneita mielikuvia ja odotusarvoja, jotka rajoittivat taiteellista liikkumatilaa. Julkaisin oman levy-yhtiöni Ektron kautta kolme eri albumikokonaisuutta, joiden vastaanottoa havainnoimalla saatoin vetää perusteltuja johtopäätöksiä. Brändinvuokraus aiheutti kiinnostusta ja epäuskoa kuulijakunnassa ja mediassa. Se myös vaikutti heikentävän Circle-brändin uskottavuutta.

Halveksimalla brändien ylimitoitettua arvoa pyrin mitätöimään jo saavutetun ja tyhjentämään luomisen paineista ja odotuksista. Välinpitämättömällä kohtelulla onnistuin tuhoamaan elämäntyöni ja luomaan tyhjennetyt puitteet jonkin uuden ja toisen alkamiselle. Vuodessa tulin purkaneeksi sen, minkä määrätietoiseen rakentamiseen oli kulunut yli kaksikymmentä vuotta.

Tässä tutkimuksellisessa teoksessa olen pamflettimaisesti pyrkinyt avaamaan näkökulman, jossa pyrin asettumaan taiteellisen sisällön puolelle ja kyseenalaistamaan yleisön, markkinoiden ja auktoriteettien toiveet ja odotukset.

Tallennettuna: