Haku

A First Person Immersive Animation Tool

QR-koodi

A First Person Immersive Animation Tool

Ensimmäisen persoonan immersiivinen animaatiotyökalu

Tietokoneella luotu animaatio on tärkeässä osassa videopeli- ja elokuvateollisuudessa. Kolmiulotteisia tietokoneanimaatioita tehdään yleisesti kaksiulotteisilla laitteilla, kuten hiirellä, jotka eivät ole optimaalisia tähän käyttöön. Niiden käyttäminen tehokkaasti vaatii pitkää harjoittelua, joten ne ovat tehottomia etenkin vasta-alkajien käsissä. Kaksiulotteiset näyttölaitteet eivät myöskään pysty antamaan syvyysvaikutelmaa, joten käyttäjät joutuvat tyytymään perspektiiviprojektioon.

Tämän diplomityön tarkoituksena oli luoda animaatiotyökalu, jonka avulla animaattori näkee hahmon kolmiulotteisena ja voi muokata sen asentoa omin käsin perinteisen nukkeanimaation tapaan. Tämän pitäisi olla hyvin luontevaa, koska ihmiset ovat oppineet elämään kolmiulotteisessa maailmassa. Työkalu kehitettiin yhteistyössä peliteollisuudessa työskentelevien animaattoreiden kanssa.

Työkalu käyttää Oculus Rift DK2 -laitetta antaakseen käyttäjälle kolmiulotteisen näkymän ja kuuden vapausasteen liikkeentunnistuksen pään asennoille. Käsien liikettä seurataan Leap Motion -ohjaimella. Työkalun ohjelmointi tehtiin Unity-pelimoottoria käyttäen.

Tuloksien perusteella tämän kaltaisella työkalulla olisi käyttöä etenkin karkeassa alkuvaiheen sommittelussa. Käsienseurantalaitteen tarkkuudessa on vielä parantamisen varaa, mutta nykytasollakin pystyy tehostamaan tiettyjä kohtia työnkulusta.

Tallennettuna: