Towards Transnational Organization: Offshoring of Business Processes inside a Global Corporation Operating in the Information Technology industry
Towards Transnational Organization: Offshoring of Business Processes inside a Global Corporation Operating in the Information Technology industry
Tässä esitetty tutkimus keskittyy kuvaamaan globaalin organisaation sisäistä, maiden välistä liiketoimintojen prosessien ulkoistamista, josta käytetään englanninkielistä termiä "offshoring". Tämä maiden välinen, organisaation sisäinen ulkoistaminen on yleisen ulkoistamisen erikoistapaus. Siksi näillä kahdella on monia tärkeitä yhteisiä piirteitä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan organisaation sisäistä, maiden välistä ulkoistamista tai siirtoa, "offshoringia" ja esitetään tekijöiden vaikutussuhteiden keskinäinen verkosto, joka edesauttaa tällaisen siirron onnistumista.
Tutkimusongelma voidaan kiteyttää kysymykseksi: "Kuinka parannetaan työtulosta organisaation sisäisellä, maiden välisellä liiketoimintaprosessien siirrolla?" Vastaamalla tähän kysymykseen tämä tutkimus auttaa ymmärtämään ilmiötä ja kuvaamaan keinoja, joilla voidaan parantaa työtulosta tulevaisuudessa tapahtuvissa maiden välisissä siirroissa.
Tutkimuksen tavoitteet ovat:.
1. selvittää perusteita, miksi yritykset haluavat tehdä kansainvälisiä liiketoimintaprosessien siirtoja yrityksen sisällä.
2. tutkia, miten organisaation sisäinen, maiden välinen liiketoimintaprosessien siirto toteutetaan.
3. tunnistaa, mitkä ovat tärkeimmät tekijät, jotka myötävaikuttavat tällaisen siirron onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
4. kuvata tekijöiden suhteellista keskinäistä tärkeyttä siirron onnistumiselle tai epäonnistumiselle.
5. esittää suosituksia, joilla voidaan parantaa työtulosta tällaisissa siirroissa.
Kirjallisuustutkimuksessa tarkastellaan aikaisemmin tehtyjä ulkoistamista koskevia tutkimuksia, ohjelmistojen tuottamista usean maayksikön yhteistyönä ja ylikansallista organisaatiorakennetta. Tämän tutkimuksen empiirinen osa sisältää kuusi laadullista tapaustutkimusta liittyen yhden globaalin informaatioteknologian teollisuusyrityksen toimintaan.
Tämän tutkimuksen teoreettiset analyysit ilmaisevat, että "offshoring" on yrityksille menetelmä parantaa niiden globaaleja organisaatiorakenteita. Empiirisen tutkimuksen tulokset osoittavat, että siirto oman yrityksen sisällä toiseen maahan kulkee kolmen virstanpylvään kautta. Nämä kolme vaihetta ovat tiedonsiirron onnistuminen, lyhyen aikavälin onnistuminen ja pitkän aikavälin onnistuminen. Empiirisen analyysin tulokset antavat ymmärtää, että seuraavan virstanpylvään onnistuminen edellyttää onnistumista myös edellisillä etapeilla.
Empiirisen tutkimuksen tulosten analyysit osoittavat myös, että ratkaistaessa maiden välisen siirron onnistumista, seuraavat tekijät ovat merkityksellisimpiä: organisaation kyvykkyys toteuttaa siirto, siirrettävä sisältö, mukana olevien osapuolien motivaatio, mukana olevien yksiköiden ja henkilöiden väliset suhteet, siirtoprojektin johtaminen, saatavissa olevat vastaanottavan maan henkilöresurssit, siirtopotentiaali, organisaation kyky ylläpitää tietoa siirron jälkeen ja merkittävät riskit. Maiden välisen siirron onnistuminen määräytyy näiden edellä mainittujen tekijöiden yhdistelmästä. Yhden tekijän heikkous ei väistämättä merkitse epäonnistumista koko siirrossa, mutta se täytyy kompensoida jonkin toisen tekijän vahvuudella. Poikkeus tästä ovat merkittävät riskit tekijöinä, jotka yksistään voivat estää maiden välisen siirron onnistumisen.
Tutkimuksessa luodaan viitekehys kuvaamaan tekijöitä, joiden avulla organisaation sisäinen, maiden välinen siirto tapahtuu onnistuneesti. Samoin luodaan viitekehys näiden tekijöiden keskinäisten suhteiden välille. Lisäksi konstruoidaan työkalu, jonka avulla voidaan arvioida tulevia maiden välisiä siirtotapauksia. Lopuksi esitetään suosituksia, joita voidaan käyttää hyväksi, kun pyritään parantamaan työtuloksia tulevissa siirtotapauksissa.
Kieli |
englanti |
---|---|
Aiheet |