Suomi mainittu! Tutki miltä Pohjoismaat ja erityisesti Suomi on näyttänyt 1500-luvun kartalla
Suomi mainittu! Tutki miltä Pohjoismaat ja erityisesti Suomi on näyttänyt 1500-luvun kartalla
Oppimateriaali
Luotu: 17.3.2021, Muokattu: 21.3.2021
Sisältö
- Opettajan ohje: Suomi ja Pohjoismaat 1500-luvun kartalla (pdf, 8,0 Mt)
- Carta Marina -kartta (pdf, 8,0 Mt)
- Anvisningar för läraren: Finland och Norden på kartan från 1500-talet (pdf, 1,7 Mt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Tässä oppimateriaalissa esitellään erilaisia tehtäväideoita alakouluun, joissa tutkitaan vuoden 1572 Carta Marina -karttaa. Oppimateriaalin tavoitteena on tutustuttaa oppilaat historialliseen karttaan ja auttaa oppilaita huomaamaan muutoksia eurooppalaisessa tieteessä ja maailmankuvassa. Oppimateriaali soveltuu erinomaisesti useaan eri oppiaineen opetukseen tai vaikkapa monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamiseen.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Vuosiluokat 5-6 |
Oppimateriaalin tyyppi |
0/Exercise/ Kartta |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Historia Kuvataide Ympäristöoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L4 Monilukutaito S1 Omat kuvakulttuurit S2 Ympäristön kuvakulttuurit S3 Löytöretkelle monimuotoiseen maailmaan S4 Uuden ajan murrosvaihe T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti T14 ohjata oppilasta hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia T16 ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja T2 aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan T4 rohkaista oppilasta muodostamaan kysymyksiä eri aihepiireistä sekä käyttämään niitä tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana T4 vahvistaa oppilaan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä T6 ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin T7 ohjata oppilasta analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan |
Aiheet |
Kieli |
suomi ruotsi |
Muut nimekkeet |
Suomi mainittu! Tutki miltä Pohjoismaat ja erityisesti Suomi on näyttänyt 1500-luvun kartalla |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024294_6 |
Tekijät |
Julkaisija |
2021
|
Julkaistu |
2021
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Kurssimateriaali Ryhmätyö |
Saavutettavuus |
navigointi rakenteen avulla tekstivastine |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä