Äly(tön)puhelinpeli
Äly(tön)puhelinpeli
Oppimateriaali
Berghäll, Anna
; Niemi, Hanna
; Orava, Minja
; Rantanen, Saga
; Mesihää, Samuel
; Tikka, Suvi
; Pasanen, Veera
; Eettisen kaupan puolesta ry
Luotu: 31.8.2021, Muokattu: 31.8.2021
Sisältö
- Äly(tön)puhelinpeli (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Nyt voit koettaa ihan itse, onnistuuko vastuullisen, tai edes vastuullisen näköisen, kännykän tekeminen - ja saatko puhelimen valmiiksi ennen kilpailevia yrityksiä! Matkaasi voivat kuitenkin hidastaa someskandaalit, kodittomat jääkarhut, kauppapolitiikan koukerot sekä monet muut yllättävät tekijät.
Äly(tön)puhelinpeli on nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu lautapeli maailmankaupan ja yritystoiminnan vastuullisuudesta elektroniikan elinkaaren varrella.
Peli käsittelee huumorin keinoin laajasti yritystoimintaan liittyviä ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia. Pelistä löytyy myös opettajan ohjeet ja opetusvideo.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Ohjaaja tai mentori Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Korkeakoulutus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Vuosiluokat 7-9 Lisäopetus, 10-luokka LUVA, Lukiokoulutukseen valmistava koulutus VALMA, Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
0/Exercise/ Peli 0/Tool/ |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Elämänkatsomustieto Maailma muutoksessa Maantiede Maantieto Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma Tulevaisuus Yhteinen maailma Yhteiskuntaoppi Ympäristöoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen S2 Ajankohtainen muuttuva maailma S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen S3 Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti T12 tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin T3 ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä T3 tukea oppilaan ympäristötietoisuuden kehittymistä sekä ohjata oppilasta toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi ja arvostamaan kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle T4 kannustaa oppilasta pohtimaan ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta sekä ymmärtämään luonnonvarojen kestävän käytön merkitys T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä T8 ohjata oppilasta huomaamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja ympäristöstään sekä kehittämään eettistä ajatteluaan T9 innostaa oppilasta pohtimaan omien valintojensa vaikutusta kestävään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa globaalisti vaikuttavat ekologiset muutokset: ilmastonmuutos, massasukupuutot, diversiteetin heikkeneminen, kansainvaellukset globalisaatio hahmottaa erilaisia suhtautumistapoja teknologian kehitykseen ja osaa arvioida, miten tekninen muutos vaikuttaa yhteiskuntaan, kulttuuriin ja ympäristöön hahmottaa laaja-alaisesti globalisaatiota ja Suomen asemaa osana sitä hyvinvoinnin jakautuminen, köyhyys ilmastonmuutosten mekanismit innovaatioiden alueellinen leviäminen kansalaisuus ja vaikuttaminen Euroopassa ja globaalisti kestävän kehityksen sitoumukset kiertotalous kuivuus, aavikoituminen, myrskyt, tulvat nykyisen ilmastonmuutoksen syitä ja seurauksia omaksuu valmiuksia, niin asenteita, tietoja kuin tunnetaitojakin, kestävän tulevaisuuden rakentamiseen ja ymmärtää ilmastonmuutoksen vaikutuksia sekä sen torjumisen keinoja ja niiden esteitä osaa analysoida esimerkkien avulla ihmiskunnan riskien ja ympäristöriskien syitä ja arvioida niiden seurauksia sekä tunnistaa keinoja, miten riskien seurauksia voidaan hillitä tai vaikutuksia lieventää eri alueilla osaa analysoida luonnonvarojen ja ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien vaikutusta ihmisen toimintaan sekä vertailla eri alueita osaa analysoida ympäristön muutosten syitä ja arvioida ympäristön muutosten seurauksia eri alueilla osaa arvioida kriittisesti ajankohtaisia alueellisia uutisia ympäristön tai ihmiskunnan muutoksista eri medioissa. osaa eritellä globalisaation ja Euroopan yhdentymisen tarjoamia etuja ja haittoja oman elämänsä ja Suomen taloudellisen ja poliittisen järjestelmän kannalta teollisuus tieteellis-teknologinen vallankumous ja teknologian kehittyminen, erityisesti digitalisaatio, koneoppiminen, tekoäly ja robotiikka, sekä niiden vaikutus yhteiskuntaan ja kulttuuriin tunnistaa kulttuurisia piirteitä ja niiden eroja, arvostaa niiden moninaisuutta sekä ottaa toiminnassaan huomioon ihmisoikeudet tuntee keinoja ja osaa arvioida, miten ihmistoiminnan aiheuttamiin muutoksiin voidaan vaikuttaa eri alueilla tuntee keinoja ja osaa selittää, millaisten ratkaisujen avulla ympäristön muutoksia voidaan hillitä tai vaikutuksia lieventää eri alueilla tuntee kestävän kehityksen sitoumuksia sekä osaa käyttää näitä eettisten perustelujen pohjana ympäristö, ilmastonmuutos, väestö ja kestävä tulevaisuus ympäristön muutoksiin sopeutuminen ja niiden hillintä |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
(not so) smartphone Äly(tön)puhelinpeli |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024626_5 |
Tekijät |
Julkaisija |
Eettisen kaupan puolesta ry,
2021
|
Julkaistu |
Eettisen kaupan puolesta ry,
2021
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Oppimiskokonaisuuden osa Kurssimateriaali Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä