Pyhiä tiloja tutkimassa - Opas varhaiskasvatukseen
Pyhiä tiloja tutkimassa - Opas varhaiskasvatukseen
Educational resource
Lamminmäki-Vartia, Silja, Helsingin yliopisto
; Poulter, Saila, Helsingin yliopisto
; Lahtinen, Dani, Helsingin Yliopisto
Created: 1.12.2021, Edited: 1.12.2021
Contents
- PyhiäTilojaTutkimassa_OpasVarhaiskasvatukseen (pdf, 3.8 MB)
The educational resources come to Finna from the Library of Open Educational Resources (aoe.fi).
Pyhitä tiloja tutkimassa – Opas varhaiskasvatukseen on tuotettu Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hankkeessa Helsingin yliopistossa. Hanke on opettajankoulutuksen kehittämishanke ja sen rahoittajana on Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://blogs.helsinki.fi/monikatsomukselliset-tilat-varhaiskasvatuksessa/
Tekijät: Silja Lamminmäki-Vartia, Dani Lahtinen ja Saila Poulter
Teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Kustantaja: Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta
ISBN 978-951-51-7756-8
Materiaalissa esitellyt pyhien tilojen työskentelyt on alun perin ideoitu ja vierailut toteutettu vuosien 2019–2020 aikana. Ne ovat olleet osa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien Eettisen kasvatuksen ja katsomuskasvatuksen pedagogiikka –kurssia Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa Helsingin yliopistossa. Haluamme tämän materiaalin myötä saattaa oppimamme avoimeen vuoropuheluun varhaiskasvatuksen henkilöstön ja uskonnollisten yhteisöjen kanssa sekä tarjota pedagogisen työvälineen katsomuskasvatukseen. Materiaalissa pohditaan myös uskonnottomuuden näkökulman huomioimista tilayhteistyössä.
Työskentelyissä on hyödynnetty Tutki Tilaa-menetelmää ja siihen liittyvää materiaalia. Se on pedagoginen materiaali, joka sisältää eri tiloihin tutustumiseen soveltuvan pedagogisen mallin, interaktiiviset kuvat kolmesta eri tilasta, esinekortit, monialaiset kortit ja lisättyä todellisuutta.
Tutki Tilaa-menetelmää on työskentelyissä muokattu ja sovellettu erityisesti pienten lasten oppimisen näkökulmasta. Vierailujen toteuttamisessa ja työskentelyjen suunnittelussa on lisäksi tehty yhteistyötä asianosaisten yhteisöjen kanssa.
Material usage rights |
---|
CC BY-SA 4.0 What does this mean? |
Educational Role |
Professional Teacher |
Educational Level |
Basic education Early childhood education Pre-primary education Grades 1-2 |
Learning Resource Type |
0/Guide/ |
Educational Subject |
Adventistinen uskonto Bahá’í-uskonto Buddhalainen uskonto Elämänkatsomustieto Evankelisluterilainen uskonto Helluntailiikkeen uskonto Islam Juutalainen uskonto Katolinen uskonto Krishna-uskonto Ortodoksinen uskonto Saamen kieli, A-oppimäärä katsomuskasvatus minä ja meidän yhteisömme |
Objective and Content |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4 Monilukutaito S1 Katsomus ja kulttuuri S2 Uskontojen maailma T1 ohjata oppilasta havaitsemaan uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutus sekä tunnistamaan uskontoon liittyvä monimuotoisuus T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin T6 tukea oppilasta rakentamaan katsomuksellista ja kulttuurista yleissivistystään |
Subjects |
|
Language |
Finnish |
Other Titles |
Pyhiä tiloja tutkimassa - Opas varhaiskasvatukseen |
Content Type |
Educational resource |
Organisation |
Library of Open Educational Resources |
Identifier |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024807_6 |
Authors |
Publisher |
Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta,
2021
|
Published |
Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta,
2021
|
Source Collection |
aoe |
Educational Use |
Oppimiskokonaisuuden osa Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Saved in:
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us