Oppilaan matemaattisen ajattelun kielentäminen
Oppilaan matemaattisen ajattelun kielentäminen
Lärresurs
Skapad: 22.12.2021, Redigerad: 21.12.2022
Innehåll
- Skriftlig verbalisering (Extern länk)
- Varför behöver matematik verbaliseras? (Extern länk)
- Exempel på uppgifter för skriftliga uttryckningsformer i årskurserna 1 - 2 (svenskspråkig undertext) (Extern länk)
- Esimerkkejä kielentämisestä toiselle asteelle (Extern länk)
- Exempel på uppgifter för skriftliga uttrycksformer i årskurserna 6–9 (svenskspråkig undertext) (Extern länk)
- Skriftlig verbalisering (svenskspråkig undertext) (Extern länk)
- Exempel på uppgifter för skriftliga uttrycksformer i årskurserna 3–6 (svenskspråkig undertext) (Extern länk)
- Exempel på uppgifter för skriftliga uttryckningsformer i årskurserna 1 - 2 (svenskspråkig undertext) (Extern länk)
- Verbalisering av matematiskt tänkande (svenskspråkig undertext) (Extern länk)
- Verbalisering i styrdokumenten (Extern länk)
- Verbalisering i styrdokumenten (svenskspråkig undertext) (Extern länk)
- Exempel på uppgifter för skriftliga uttrycksformer i årskurserna 3–6 (svenskspråkig undertext) (Extern länk)
- Exempel på uppgifter för skriftliga uttrycksformer i årskurserna 6–9 (svenskspråkig undertext) (Extern länk)
- Verbalisering av matematiskt tänkande (Extern länk)
- Varför behöver matematik verbaliseras? (svenskspråkig undertext) (Extern länk)
- Esimerkkejä kielentämistehtävistä alakouluun (pdf, 424,5 KB)
- Verbaliseringsuppgifter (årskurserna 1-6) (pdf, 1,2 MB)
- Esimerkkejä kielentämistehtävistä yläkouluun (pdf, 183,4 KB)
- Verbaliseringsuppgifter (årskurserna 7-9) (pdf, 439,6 KB)
Lärresurser hämtas till Finna från Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi).
Materialet i samlingen har tagits fram för de stadiespecifika kurserna inom LUMATIKKA-projektet för den grundläggande utbildningen. Deltagarna har inom ramen för fortbildningen fått bekanta sig med övningar som stödjer det matematiska tänkandets språk i teori och praktik. LUMATIKKA är en nationell fortbildningshelhet för lärande och undervisning i matematik. Projektet pågick åren 2018 till 2022. Nätverket LUMA-center Finland genomförde projektet i samarbete med flera nationella universitet och yrkeshögskolor. Projektet finansierades av Utbildningsstyrelsen.
Materialets användarrättigheter |
---|
CC BY-SA 4.0 Vad betyder det här? |
Målgrupp |
Lärare |
Utbildningsstadium |
Grundläggande utbildning Gymnasieutbildning Yrkesutbildning Årskurs 1-2 Årskurs 3-4 Årskurs 5-6 Årskurs 7-9 Påbyggnadsundervisning, årskurs 10 Utbildning som förbereder för gymnasieutbildning |
Typ av läromaterial |
0/Audio/ 0/Exercise/ 0/Presentation/ 0/Text/ Video |
Undervisningsämne |
Matematiikka |
Mål och innehållsområden |
S1 Ajattelun taidot T1 pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta T4 kannustaa oppilasta esittämään päättelyään ja ratkaisujaan muille konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen |
Ämnen |
Språk |
finska svenska |
Andra titlar |
Oppilaan matemaattisen ajattelun kielentäminen Verbalisering av matematiskt tänkande |
Materialtyp |
Lärresurs |
Organisation |
Biblioteket för öppna lärresurser |
Kod |
urn:nbn:fi:oerfi-202212_00026009_2 |
Upphovsmän |
Utgivare |
2021
|
Publicerad |
2021
|
Källsamling |
aoe |
Användningsområde |
Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Tillgänglighet |
tekstitys |
Hinder för tillgänglighet |
ei tiedossa |
Sparad:
För materialet ansvarar
- Biblioteket för öppna lärresurser
- Frågor eller respons angående materialet?
- Kontaktformulär
För materialet ansvarar
- Biblioteket för öppna lärresurser
- Frågor eller respons angående materialet?
- Kontaktformulär