Pedagogisia reseptejä säveltämisen ohjaukseen
Pedagogisia reseptejä säveltämisen ohjaukseen
Educational resource
Created: 28.6.2022, Edited: 28.6.2022
Contents
- Pedagogisia reseptejä säveltämisen ohjaukseen (External link)
The educational resources come to Finna from the Library of Open Educational Resources (aoe.fi).
Miten käyttää digitaalisia välineitä opetuksessa? Tässä reseptikokoelmassa esitellään säveltämisen opetukseen kymmenen hyväksi testattua pedagogista reseptiä, joissa hyödynnetään digivälineitä tai opetetaan etänä.
Julkaisu on viimeinen Säveltämisen pedagogiikkaa (Säpe) -koulutuksissa kehitellyistä pedagogisista ohjekirjoista. Säpe-koulutuksiin osallistui vuosina 2016–2021 yli 300 musiikin opettajaa eri oppilaitoksista eli peruskouluista, lukioista, musiikkioppilaitoksista tai vapaasta sivistystyöstä. Osallistujat toteuttivat koulutuksessa säveltämisprojektin omassa oppilaitoksessaan oppilaittensa kanssa. Osa projekteista on muotoiltu pedagogisiksi resepteiksi.
Monet reseptit tarttuvat opetussuunnitelmien tuomiin uusiin haasteisiin, esimerkiksi seuraaviin:
Miten aloittaa säveltäminen lasten tai aloittelijoiden kanssa?
Miten ryhmä voi säveltää yhdessä?
Miten opettaja voi ohjata säveltämistä, kun ei ehkä miellä itseään säveltäjäksi?
Tämä julkaisu antaa vinkkejä siihen, miten säveltämisen opettamisen ja ohjaamisen voi aloittaa ja miten edetä siinä pidemmälle edistyneiden oppilaiden kanssa.
Julkaisu on tuotettu osana DigiSäpe-täydennyskoulutushanketta, jota rahoitti Opetushallitus. Koulutuksessa kehitettiin käytännön työkaluja säveltämisen ohjaamiseen digivälineillä. Hanketta toteutti Metropolia Ammattikorkeakoulu yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Helsingin yliopiston opettajankoulutusyksikön kanssa vuosina 2020–2021.
Material usage rights |
---|
CC BY-NC-SA 4.0 What does this mean? |
Educational Role |
Professional Teacher |
Educational Level |
Basic education Upper secondary school Vocational education |
Learning Resource Type |
0/Text/ |
Educational Subject |
Demo - luovasti yhdessä Musiikki Musiikkialan perustutkinto (Siirtymäajalla) Musiikkialan perustutkinto (Tuleva) Syke – soiva ilmaisu |
Objective and Content |
S2 Mistä musiikki muodostuu T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja heittäytyy rohkeasti tuottamaan musiikillisia ideoita. kehittää luovaa osaamistaan musiikillisessa tai taiteidenvälisessä prosessissa luovaa ajattelua ja taiteellista ilmaisua edistävät tehtävät myös teknologiaa hyödyntäen musiikin vaikuttavuus esimerkiksi vuorovaikutuksessa, lyriikassa ja muissa taiteissa, mediassa tai yhteiskunnassa |
Subjects |
Language |
Finnish |
Other Titles |
Pedagogisia reseptejä säveltämisen ohjaukseen |
Content Type |
Educational resource |
Organisation |
Library of Open Educational Resources |
Identifier |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025528_1 |
Authors |
Publisher |
Metropolia Ammattikorkeakoulu,
2022
|
Published |
Metropolia Ammattikorkeakoulu,
2022
|
Source Collection |
aoe |
Educational Use |
Itsenäinen opiskelu |
Accessibility |
navigointi rakenteen avulla |
Saved in:
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us