Sökning

Erilaiset oppijat ja oppimateriaalit verkko-opiskelussa 2002-2003

QR-kod

Erilaiset oppijat ja oppimateriaalit verkko-opiskelussa 2002-2003

Different Kinds of Learners and Learning Materials in Web-Based Learning 2002-2003

Tutkimuksessa tarkastellaan verkko-opiskelijoiden ja -opettajien kokemuksia ja näkemyksiä sekä verkko-opiskelusta että oppimateriaaleista verkko-opiskelussa. Samalla tutkitaan myös sitä, miten oppimistyyliltään, opiskelumotivaatioltaan ja itseluottamukseltaan erilaiset oppijat kokevat verkko-opiskelun ja verkkokursseilla käytettyjen oppimateriaalien ominaisuudet. Verkko-opiskelijoille suunnattu kysely toteutettiin sähköisellä html-kielisellä WWW-lomakkeella. Kokemuksia verkko-opiskelusta selvitettiin tiedustelemalla opiskelun mielekkyyttä, vaativuutta ja monipuolisuutta. Samoin tiedusteltiin oliko opiskelijalla mielestään riittävästi kontakteja muiden opiskelijoiden, opettajien ja tutorien kanssa, saiko hän riittävästi vertaistukea, oliko etenemistahti sopiva ja toteutuiko oppimisen arviointi onnistuneesti. Lomakkeella kartoitettiin oppimateriaalien ja välineiden käytettävyyttä, monipuolisuutta ja laajuutta. Suhtautumista opiskeluun yleensä selvitettiin kyselemällä opiskelijan menestymistä opinnoissa, halua saada hyviä arvosanoja, kiinnostuneisuutta opiskeltuihin aihepiireihin ja luottamusta omiin oppimismahdollisuuksiin. Lopuksi selvitettiin vastaajan oppimistyyliä erilaisin kysymyksin. Tutkimus on tyypiltään kuvaileva ja vertaileva survey-kartoitus, jonka tarkoituksena oli tuottaa uutta arvioivaa tietoa verkko-opiskelusta ja siihen liittyvistä rakenteista sekä erilaisista oppijoista. Tutkimukseen vastasi 182 vuonna 2002-2003 Viestintätieteiden yliopistoverkoston verkkokursseille osallistunutta opiskelijaa, joiden vastauksia verrattiin 103:n lähiopetusta käyttäneen luokanopettajaopiskelijan vastauksiin. Taustamuuttujina olivat mm. ikä , sukupuoli ja opiskelupaikka.

The study focused on the teachers' and students' views on teaching and learning in a web-based course, and their opinions on the teaching materials. In addition, the impact of different learning styles, various degrees of self-confidence, and motivation was studied. The survey data aimed at students were collected by using a web questionnaire. The respondents were asked whether they had experienced web-based learning as sensible, demanding and varied. They were also asked whether they had been sufficiently in contact with other students, teachers and tutors, whether they had received enough peer support, whether the pace of the course had been suitable, and whether the course had been graded successfully. Some questions charted the usability, versatility and extent of the teaching materials and instruments. The respondents' attitudes towards studying were examined by asking questions about their study success, desire to receive good grades, interest in the studied topics, and trust in their own learning abilities. Finally, different learning styles were investigated. The study is a comparative survey which aims at producing new information on web-based learning and different learners. Altogether 182 students who participated in the online courses of the University Network for Communication Sciences in 2002-2003 responded to the survey. 103 students of education were used as a control group for the study. Background variables included the respondent's age, gender and place of study.

Sparad:

Erilaiset oppijat ja oppimateriaalit verkko-opiskelussa 2002-2003 FSD2290

Visa hela posten