Sökning

Lapsuus ja lasten ystäväsuhteet 1900-luvun Suomessa -kirjoitusaineisto 2018-2019

QR-kod

Lapsuus ja lasten ystäväsuhteet 1900-luvun Suomessa -kirjoitusaineisto 2018-2019

Childhood Friendships in 20th Century Finland 2018-2019

Aineiston teemana on 1900-luvun lapsuusmuistot ja lasten ystävyyssuhteet ja se sisältää 65 vapaamuotoista kirjoitusta aiheesta. Aineisto koostuu Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran ja tutkija Antti Malisen muistitietokeruuseen lähetetyistä teksteistä. Kirjoitusohjeissa vastaajia ohjeistettiin kertomaan omasta lapsuudestaan, muun muassa ystävien merkityksestä ja kaveriporukoista sekä siitä, mitä lapsena kavereiden kanssa tehtiin ja millaisista asioista puhuttiin. Vastaajia pyydettiin kertomaan myös koulumaailmasta, esimerkiksi millainen luokkahenki koululuokassa oli ja viettikö vastaaja vapaa-aikaa koulukavereiden kanssa. Kirjoituskutsussa kysyttiin myös kaverisuhteissa pärjäämisestä, eli miten leikkeihin ja kaveriporukoihin pääsi mukaan, oliko kiusaamista ja millaista se mahdollisesti oli. Lisäksi pyydettiin kertomaan siitä, millainen rooli vastaajalla itsellään sekä muilla hänen lapsuudessaan vaikuttaneilla henkilöillä oli, sekä millä tavoin aikuiset puuttuivat lasten tekemiseen ja millaisia sääntöjä aikuiset asettivat lapsille. Taustatietoina kysyttiin vastaajan nimeä tai nimimerkkiä, ammattia, syntymäaikaa, postitoimipaikkaa ja sukupuolta. Aineistosta on tehty jatkokäyttäjälle html-versio, jonka hakemiston avulla kirjoituksia on helppo selata.

This dataset consists of 65 texts written on Finnish childhood memories of friendship from the 20th Century. Data collection was organised by the Finnish Literature Society and researcher Antti Malinen. In the writing guidelines, the participants were asked to write about their own childhood, concentrating on themes such as the meaning of friends and what they discussed or did with their friends as a child. Suggested themes to discuss also included bullying, loneliness and the participants' social relationships at school. Additionally, the participants were asked to discuss the influence adults had had on their childhood friendships. Background information included the participant's name or pseudonym, occupation, year of birth, area of residence and gender. The data were organised into an easy to use HTML version at FSD. The dataset is only available in Finnish.

Sparad: