Sökning

Lapsesta aikuiseksi

QR-kod

Lapsesta aikuiseksi

Jyväskylä Longitudinal Study of Personality and Social Development (JYLS)

Lapsesta aikuiseksi -pitkittäistutkimus (Jyväskylä Longitudinal Study of Personality and Social Development, JYLS) alkoi Jyväskylän yliopiston psykologian professori Lea Pulkkisen väitöskirjatyönä vuonna 1968. Tutkimus on sittemmin jatkunut samojen henkilöiden seurantana yli 50 vuotta. Projektin alkaessa tutkimukseen osallistui 369 kahdeksanvuotiasta satunnaisesti valittua lasta kansakoulun toiselta luokalta. Tämän jälkeen aineistoa on kerätty, kun tutkittavat ovat olleet iältään 14-, 20-, 27-, 33-, 36-, 42-, 50- ja noin 60-vuotiaita. Viimeisin aineistonkeruu alkoi vuonna 2020. Aineistonkeruun päämenetelmät olivat kouluiässä opettajien ja tovereiden arvioinnit oppilaiden sosiaalisesta käyttäytymisestä, aikuisiässä henkilökohtainen haastattelu ja kyselylomakkeet. 42- ja 50-vuotiaina tutkittavat osallistuivat lisäksi terveystarkastukseen ja laboratoriokokeisiin. Tutkimuksen teemoja ovat olleet sosioemotionaalinen kehitys ja persoonallisuus, koulutus ja työura, perhetausta ja oma perhe, terveyskäyttäytyminen ja terveys sekä yhteiskuntaan sopeutuminen. Aineistoissa käytetyt mittarit on esitelty menetelmätaulukossa. Tutkimukseen osallistuneiden joukko on pysynyt koko projektin ajan suurena: aikuisiässä seurantatietoa on kullakin tutkimuskerralla saatu vähintään 70 prosentista alkuperäisotoksesta. Tutkimusjoukon on todettu edustavan hyvin omaa ikäluokkaansa perhesuhteiden, koulutuksen, ammattiaseman ja työttömyyden suhteen. Tutkimuksen päärahoittajana on vuodesta 1986 lähtien ollut Suomen Akatemia. Lisäksi vuonna 1986 tutkimusta rahoitti Suomen Kulttuurirahasto. Vuoteen 1986 asti tutkimus toteutettiin opiskelija- ja virkatyönä Jyväskylän yliopistossa. Lapsesta aikuiseksi -pitkittäistutkimus kuului Ihmisen kehitys ja sen riskitekijät -tutkimusohjelmaan, jonka Suomen Akatemia ja opetusministeriö nimesivät tutkimuksen huippututkimusyksiköksi vuosiksi 1997-1999 ja uudelleen vuosiksi 2000-2005. Vuonna 2009 aineistoa kerättiin Suomen Akatemian Lea Pulkkiselle (127125) ja Katja Kokolle (118316) myöntämillä rahoituksilla. Vuodesta 2013 tutkimusta on johtanut tutkimusjohtaja Katja Kokko. Projekti sijaitsee Gerontologian tutkimuskeskuksessa.

Jyväskylä Longitudinal Study of Personality and Social Development was initiated as Lea Pulkkinen's doctoral dissertation in 1968. Since then, the study has continued to follow the same individuals for over 40 years. When the project was launched, 369 eight-year-old children participated in the research. They were randomly selected among second-graders in primary school. After the first research, data have been collected when the respondents have been 14, 20, 27, 33, 36, 42, 50, and 60 years old. The latest data collection started in 2020. When the respondents were still in school, the principal methods of data collection were teacher ratings and peer nominations on the pupils' social behaviour. In adulthood, the data collection methods have mostly been interviews and questionnaires. At the ages of 42 and 50, the respondents also participated in medical examinations and laboratory tests. The research themes have included socioemotional development and personality, education and career, family of origin and one's own family, health behaviour and health, and social adjustment. The measures used in the JYLS studies are presented in the methods table. The number of participants has been high during the whole project: each round of data collection has yielded a response rate of 70% or more among the original sample. The sample has been proven to be representative of its age group in terms of family relations, education, occupational status, and unemployment. The Academy of Finland has been the main source of funding since 1986. In addition, the Finnish Cultural Foundation funded the project in 1986. The research was conducted by university students and officials at the University of Jyväskylä up to 1986. The Jyväskylä Longitudinal Study of Personality and Social Development (JYLS) was one of the three major longitudinal studies included in the Human Development and Its Risk Factors Programme, which was approved as the Centre of Excellence for the years 1997-1999 and 2000-2005 by the Academy of Finland and the Ministry of Education. In 2009, the data collection was financed by the Academy of Finland's funding granted to Lea Pulkkinen (decision no. 127125) and Katja Kokko (decision no. 118316). The project is located at the Gerontology Research Center at the University of Jyväskylä and led by Docent and Research Director Katja Kokko.

Sparad: