Helsinki; Rautatientorin metroasema
Helsinki; Rautatientorin metroasema
historia: Rakennus- ja käyttöhistoria: Helsingin metron suunnittelu alkoi jo 1940-luvulla pikaraitiotien
hahmotteluna. Esikaupunkiliikenteen suunnittelukomitea piti
vuonna 1958 valmistuneessa mietinnössään tarpeellisena metron
rakentamista Helsinkiin. Suunnittelukomitea selvitti eri
vaihtoehtoja metroväyliksi ja metron kuljetusvälineeksi.
Varsinainen metrotoimikunta nimitettiin vuonna 1959. Kesti
kuitenkin kymmenen vuotta ennen kuin virallinen päätös metron
rakentamisesta tehtiin. Helsingin kaupunginvaltuusto päätti
metrolinjan rakentamisesta Kampin ja Itäkeskuksen välille
vuonna 1969. Osan lopullista metrorataa muodostaneen koeradan
rakentaminen alkoi saman vuoden syyskuussa ja rata valmistui
vuonna 1971. Metroradan rakennustyöt valmistuivat pääosin vuoden
1976 lopussa.
Kampin ja Itäkeskuksen välisen rataosuuden varteen oli alun perin
suunniteltu yhdeksän asemaa. Metroliikenteen alkaessa kesäkuussa
1982 asemista olivat valmiina Hakaniemen, Herttoniemen ja
Kulosaaren asemat. Siilitien ja Itäkeskuksen sekä Rautatientorin
asemat olivat vielä osittain rakenteilla, mutta valmistuivat vuoden 1982 kuluessa. Kampin asema valmistui maaliskuussa 1983 ja
Sörnäisten asema vuoden 1984 syyskuussa. Itäkeskuksesta metro
ulotettiin edelleen Myllypuroon ja Kontulaan, joiden asemat
valmistuivat syksyllä 1986. Vuonna 1986 päätettiin metroradan jatkamisesta koillisessa edelleen Kontulasta Mellunmäkeen ja
lännessä Ruoholahteen, mikä ennakoi metron mahdollista jatkamista
Lauttasaaren läpi Espooseen. Mellunmäen asema valmistui vuonna
1989, mutta Ruoholahti vasta vuonna 1993. Alkuperäiseen
asemasuunnitelmaan kuulunut, mutta säästösyistä rakentamatta
jätetty Kaisaniemen metroasema valmistui vuonna 1995. Vuosaareen
asti metro ulottui vuonna 1998, jolloin valmistuivat Puotilan,
Rastilan ja Vuosaaren metroasemat.
Aineistotyyppi |
---|
Rakennus |
Organisaatio |
Helsingin kaupunginmuseo |
Tunniste |
2--- (kiinteistötunnus) |
Sijainti |
Suunnittelu |
arkkitehdit Rolf Björkström, Erkki Heino ja Eero Kostiainen, pääsuunnittelija |
Valmistus |
Helsingin kaupunki, rakennuttaja |
Käyttö |
käyttöönotto: 1982 Alkuperäinen käyttö: Asemat, metroasemat |
Aiheet |