Haku

The development of African American Vernacular English in two fiction texts: a case study

QR-koodi

The development of African American Vernacular English in two fiction texts: a case study

 Afroamerikkalainen englanti on Pohjois-Amerikassa ristiriitaisessa asemassa. Kielitieteilijät eivät ole yhteisymmärryksessä kielen syntyperästä ja näin koko kieli ja sen oikeellisuus on kyseenalaistettu Amerikassa. Kielen käyttäjät ovat useimmiten mustia amerikkalaisia, joista useat ovat joutuneet pilkan kohteiksi puhetyylinsä vuoksi. Nykyään monet mustat jopa pitävät kieltään vain slangina tai muuten virheellisenä. Siksi lisää tutkimuksia afroamerikkalaisesta englannista tarvittaisiin. Tässä tutkimuksessa vertailtiin kahta fiktiivistä afroamerikkalaista tekstiä toisiinsa, jotta nähtiin millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä kirjailijoiden kielenkäytössä oli. Näistä eroista tehtiin myös johtopäätöksiä kielen kehityksestä.

Tutkimuksessa käytetyt tekstit olivat kappale Zora Neale Hurstonin kirjasta Their eyes were watching God sekä osittainen kappale Connie Porterin kirjasta Imani all mine. Zora Neale Hurstonin kirja ilmestyi vuonna 1937 ja Connie Portertin vuonna 1999. Lisäksi Hurstonin kirjassa vain dialogi on afroamerikkalaisella englannilla kirjoitettu ja sekin on fonologisesti kirjoitettu. Nämä erot täytyi ottaa huomioon tuloksia arvioitaessa. Teksteistä etsittiin tiettyjä aiemmin määriteltyjä verbaalisia, syntaktisia sekä fonologisia piirteitä. Ominaisuudet eroteltiin taulukoihin ja niiden ilmentymiskerrat kirjattiin ylös.

Tulokset osoittivat, että verbaalisissa ja fonologisissa piirteissä oli eniten eroavaisuuksia. Fonologisissa piirteissä tulokset eivät yllättäneet, koska vain toinen kirjoista oli kirjoitettu fonologisesti. Kuitenkin näiden tulosten perusteella voi päätellä, että syntaktiset piirteet ovat säilyneet muuttumattomina kauemmin kuin verbaaliset ominaisuudet. Kuitenkin laajempi tutkimus olisi tarpeen, jotta tulokset olisivat luotettavampia.

Afroamerikkalainen englanti on tärkeä osa mustien amerikkalaisten kulttuuria. Kieli ei saisi olla rasismin kohde tai häpeän aihe. Afroamerikkalaisen englannin tutkiminen onkin tärkeää, sillä näin siitä saadaan enemmän tietoa ja samalla sen asemaa vahvistetaan. Tämä tutkimus luo hyvän pohjan laajemmalle tutkimukselle afroamerikkalaisen englannin kehityksestä.  

Tallennettuna: