Search

Liikunnanopettajaksi vuosina 1984 - 2004 valmistuneiden työtyytyväisyys

QR Code
Finna rating

Liikunnanopettajaksi vuosina 1984 - 2004 valmistuneiden työtyytyväisyys

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajiksi vuosina 1984–2004 valmistuneiden työtyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 621 liikunnanopettajan ammatissa toimivaa henkilöä (naisia 326, miehiä 295).

Tutkimus suoritettiin strukturoiduilla kyselylomakkeilla vastavalmistuneille liikunnanopettajille vuonna 2008 sekä kokeneemmille liikunnanopettajille vuonna 2009. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin t-testiä sekä yksi- ja kaksisuuntaista varianssianalyysia. Pääkomponenttianalyysinn avulla työtyytyväisyyttä muodostavat tekijät luokiteltiin kuuteen eri komponenttiin.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 80 prosenttia liikunnanopettajista on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä työhönsä. Erittäin tyytymättömien nosuus oli hyvin pieni. Parasta liikunnanopettajan työssä olivat hyvät kollegat ja mukavat oppilaat. Tyytymättömyyttä aiheuttivat kiire, oppilaiden huono motivaatio ja häiriökäyttäytyminen. Iällä ja sukupuolella havaittiin olevan yhdysvaikutusta (p=0,05). Miesten 49–54-vuotiaiden (p=0,003) ja 50–54-vuotiaiden (p= 0,030) ikäryhmät olivat muita miehiä ja naisten eri ikäryhmiä tyytyväisempiä työhönsä. Miehet olivat naisia tyytyväisempiä työaikojen organisointiin,koulun johtamistapaan, mahdollisuuksiin vaikuttaa työtehtäviin,opetusryhmien kokoon ja opetustuntien määrään (p<0,001–0,048).Ikäryhmittäin vertailtaessa havaittiin, että vanhimmat liikunnanopettajat (55–59-, ja yli 60-vuotiaat) olivat muita tyytyväisempiä yhteistyöhön kunnan liikuntatoimen kanssa (p=0,003).

Työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä muodostuivat pääkomponentit: työilmapiiri koulussa, opetustilat, yhteistyö eri tahojen kanssa, työn johtaminen, työn organisointi ja oma ammattitaito. Pääkomponentteja vertailtaessa havaittiin, että naiset olivat miehiä tyytyväisempiä omaan ammattitaitoon (p=0,046) ja miehet opetuksen´organisointiin (p=0,040)

Saved in: