Haku

Eri kuluttajaulottuvuuksien taustalla vaikuttavat tekijät Tampereen yliopiston opiskelijoiden keskuudessa

QR-koodi

Eri kuluttajaulottuvuuksien taustalla vaikuttavat tekijät Tampereen yliopiston opiskelijoiden keskuudessa

Tutkielmassa perehdytään eri kuluttajaulottuvuuksien taustalla vaikuttaviin tekijöihin Tampereen yliopiston opiskelijoiden keskuudessa. Kuluttajaulottuvuudet on luotu faktorianalyysiä hyödyntäen ja niiden yhteyttä taustamuuttujiin on tutkittu yksisuuntaista varianssianalyysiä käyttäen. Kulutustutkimus on käsitteenä laaja ja kuluttamista on tutkittu monelta kantilta. Tuon esille kulutustutkimuksen historiaa ja nykytilannetta, sekä kuluttamiseen vaikuttavia teemoja. Aineiston ongelmaksi osoittautui vähäinen taustatekijöiden määrä. Käyttökelpoisia faktoreita on kolme, joten niiden vähäisen määrän vuoksi olen laajentanut analyysiä aineiston kahdella yksittäisellä väittämällä. Analyysissä käytettyjä faktoreita kutsun kuluttajaulottuvuuksiksi. Tulosten perusteella tilastollisesti erittäin merkitsevää on sukupuolten ja tiedekuntien keskiarvojen erot huoli ilmastonmuutoksesta ja eläinten oikeuksista- ulottuvuudella. Merkitsevää on myös miesten ja naisten erot säästeliäs- ulottuvuudella sekä melkein merkitsevää ikäluokkien erot säästeliäs- sekä huoli ilmastonmuutoksesta ja eläinten oikeuksista -ulottuvuuksilla.

Tallennettuna: