Ohjelmoinnin opetus peruskoulussa
Ohjelmoinnin opetus peruskoulussa
URN:NBN:fi:jyu-201803221817.pdf
(Jyväskylä universitet - JYX)
Ohjelmointi ja erityisesti sen avulla kehittyvä ajattelumalli ovat koko ikäluokalle hyödyllisiä taitoja. Ohjelmointiajattelulla tarkoitetaan ohjelmoijalle ominaista ajattelua myös silloin, kun ratkotaan ongelmia, jotka eivät suoranaisesti liity ohjelmointiin. Suomen peruskouluihin vuonna 2016 tulleen opetussuunni-telman perusteiden mukaan ohjelmointia tulisi opettaa ensimmäisiltä luokilta lähtien ikäsopivilla tavoilla. Ohjelmoinnin opetuksen tulisi edetä leikin kautta graafisiin ohjelmointikieliin ennen perinteisempiä ohjelmointikieliä. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma selvittää mitä on ohjelmointi erityisesti lasten kontekstissa sekä miten ohjelmointia voidaan opettaa lapsille.
Sparad:
Språk |
finska |
---|---|
Tillgång | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. |