Sökning

Identity exploration through given names

QR-kod

Identity exploration through given names

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten alakouluikäiset oppilaat luovat merkityksiä etunimelleen ja lempinimelleen sekä rakentavat identiteettiään käsitellessään nimeään. Nimen ja identiteetin merkityksellinen yhteys on havaittu aiemmassa kirjallisuudessa; aihe on kuitenkin saanut verrattain vähän huomiota aiemmissa suomalaisissa tutkimuksissa. Kahdeksantoista 6. luokan oppilasta osallistui tiedon tuottamiseen. Osallistujat valmistivat portfolion ja jälkikäteen 12 heistä osallistui puolistrukturoituun haastatteluun. Osallistujien narratiivit analysointiin tulkitsevalla diskurssinanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneet 6.-luokkalaiset rakentavat narratiiveissaan niin merkityksellisyyttä kuin merkitsemättömyyttä etunimelleen. Osan tuotokset olivat kuitenkin epäjohdonmukaisia. Lisäksi osallistujien kesken oli huomattavaa vaihtelua siinä, miten he rakensivat identiteettiään käsitellessään nimeään. Osa osallistujista yhdisti etunimensä vahvasti yksilöllisiin ominaisuuksiin, perheeseen ja etnisyyteen, kun taas osa ei. Nimen ja identiteetin yhteyttä ja etunimien sopivuutta identiteetin rakentumisen tutkimiseen olisi tarpeellista selvittää vielä lisää erityisesti monikielisissä ympäristöissä, jotta identiteetin rakentumista voitaisiin tukea kokonaisvaltaisesti.

The purpose of this thesis is to investigate how elementary school aged pupils construct significance to their given name, nickname and their identities while exploring their names. The meaningful nature of given name to identity has been established in the previous literature; however, this relation has earlier gained relatively little scholarly interest in Finland. Eighteen pupils from a sixth grade class participated in the data generation. The participants created a portfolio concerning their given name and afterwards, a semi-structured interview was conducted to 12 of the participants. Interpretive discourse analysis was used to analyze the narratives. The results of this study show that the participants were constructing both the significance and insignificance of their given name in the narratives. However, some participants focused more on the significance or insignificance, whereas other participants were inconsistent throughout the data. Additionally, the participants varied greatly on how they constructed their identity when discussing their name. Some participants had strong connections of their given name to personal characteristics, family, and ethnicity, whereas others did not. It was concluded that in order to comprehensively support identity construction more studies are needed to explore the connection of name and identity and the adequacy of researching identity construction through given names especially in multilingual settings.

Sparad: