Sökning

Verkkokaupan käytettävyys

QR-kod

Verkkokaupan käytettävyys

Verkkokauppa on alati kasvava tapa tehdä kauppaa. Luonteeltaan se eroaa perinteisistä kivijalkakaupoista hyvässä ja pahassa. Valtava kansainvälinen kilpailu verkkokaupan alalla pakottaa verkkokauppiaat miettimään tarkoin sitä, millä tavoin asiakkaan ostoaikomus herätetään. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee verkkokaupan käytettävyyttä. Tutkielmassa pyritään selvit-tämään, miten käytettävyys vaikuttaa verkkokauppojen menestymiseen. Tutkielma suoritetaan kirjallisuuskatsauksena, joka pohjautuu sekä verkkokauppaa että käytettävyyttä käsittelevään kirjallisuuteen. Verkkokauppa on suhteellisen uusi ilmiö, joten sitä koskevaa kirjallisuutta ei tarvitse liiemmin karsia pois. Tutkielmassa keskitytään pelkästään kuluttajaverkkokaupan käsittelyyn, sillä muuten käsiteltävä näkökulma olisi liian laaja. Tutkittaessa käytettävyyden vaikutusta verkkokaupan menestymiseen esille nousi neljä seikkaa, joista kukin vaikuttaa osaltaan asiakkaiden ostoaikomukseen. Näitä olivat asiakkaan kokema hyödyllisyys, helppokäyttöisyys, luotettavuus sekä sen sisältämät riskit. Käytettävyyssuunnittelun avulla voidaan osaltaan vaikuttaa näihin kaikkiin seikkoihin. Hyväksi havaittu käytettävyys vaikuttaa lisäksi myös asiakkaan verkkosivustolle antamaan lojaaliuteen. Tämä tutkielma on suunnattu eritoten verkkokauppiaille sekä verkkokauppojen sidosryhmille, kuten esimerkiksi asiakkaille ja sijoittajille.

E-commerce is an ever-growing way of making trade. By its very nature, it dif-fers from traditional bricks-and-mortar stores, in both good and bad. Tremen-dous international competition in e-commerce forces online retailers to think carefully how to affect the customer´s purchase intentions. In this Bachelor´s Thesis, usability´s effect on e-commerce was investigated. The study was con-ducted as a literature review, which is based on literature found on e-commerce and usability. E-commerce is a fairly new phenomenon, so the litera-ture which concerns it does not need to be screened out. This thesis focuses on-ly on business-to-customer e-commerce because otherwise the addressed view would be too broad. When examining the effect of usability on e-commerce´s success, four issues emerged, each of which contributes to the customers buy-ing intentions. These included the utilitity, ease-of-use, reliability and risks which customer feels about the web shop, which is used. Usability planning can contribute to all these aspects. It turned out that good usability also influ-ences the loyality, which customers give out to websites. This thesis is aimed especially at online retailers and stakeholders of online retailers, for an exam-ple customers and investors.

Sparad: