Sökning

Yksilön yksityisyys esineiden internetin ja asiakasdatan näkökulmasta

QR-kod

Yksilön yksityisyys esineiden internetin ja asiakasdatan näkökulmasta

Esineiden internetin luoma heterogeeninen ympäristö voi aiheuttaa ihmisille useita erilaisia yksityisyysuhkia, koska tiedonkeruu esineiden internetissä on erittäin laajaa ja passiivista. Tiedonkeruu kohdistuu usein yksilöiden henkilökohtaisiin tietoihin, mikä voi olla vahingollista heidän yksityisyydellensä. Yritykset voivat hyödyntää näitä tietoja useilla liiketoimintansa osa-alueilla. Yritysten näkökulmasta esineiden internet luo uusia tehokkaita mahdollisuuksia kerätä ja hyödyntää asiakasdataa, mikä voi vaikuttaa vahvasti yksityisyysuhkien realisoitumiseen. Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee esineiden internetin ja asiakasdatan luomia uhkia yksityisyydelle yksilön näkökulmasta. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona käytetään tieteellisiä julkaisuja aiheesta. Esineiden internetin yksityisyysuhkia yksilölle tarkastellaan ensin yleisellä tasolla, minkä jälkeen perehdytään tarkastelemaan näitä uhkia asiakasdatan näkökulmasta. Jotta asiakasdatan näkökulmaa voidaan ymmärtää, yritysten asiakasdatan keruuta ja hyödyntämistä tarkastellaan osana tätä tutkielmaa.

The heterogeneous environment created by the Internet of Things might cause several different privacy threats for people because its data collection is very extensive and passive. The data collection is often targeted at the personal information of individuals which can be harmful for their privacy. Companies can take advantage of this information in many areas of their business. In the view of companies, the Internet of Things creates new efficient opportunities to collect and utilize customer data, which can strongly affect the realization of privacy threats. This Bachelor’s thesis examines the privacy threats created by the Internet of Things and customer data from an individual's perspective. The thesis is executed as a literature review using scientific publications on the subject. The privacy threats created by the Internet of Things to individuals are first considered in general, after which these threats are also examined from the perspective of customer data. To understand the perspective of customer data, the data collection and utilization of companies are considered as a part of this thesis.

Sparad: