Haku

Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen

QR-koodi

Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen

Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen tuotevalikoimat laajenevat, mikä voi hankaloittaa kuluttajien asiointia verkkokaupoissa, sillä haluttujen tuotteiden löytäminen voi olla vaikeampaa. Tähän ongelmaan ratkaisuksi on kehitetty suosittelujärjestelmiä, jotka ehdottavat kuluttajalle tuotteita tai palveluita, josta tämä voisi mahdollisesti olla kiinnostunut. Tässä tutkielmassa otettiin selvää kirjallisuuskatsauksen keinoin, vaikuttavatko verkkokauppojen suosittelujärjestelmät kuluttajan ostopäätökseen. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suosittelujärjestelmillä on useita positiivisia vaikutuksia kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen. Tärkeimpiä havaittuja tekijöitä ostopäätöksen syntymiselle suosittelujärjestelmän avuin olivat informaatiotulvan vähentäminen, luottamuksen tunne sekä myynnin edistäminen. Suosittelujärjestelmien vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen on tärkeä tutkia, sillä suosittelujärjestelmien toiminnassa on yhä jonkin verran puutteita, mutta myös paljon mahdollisuuksia etenkin tulevaisuuden teknologioita hyödyntäen.

Tallennettuna: