Haku

Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa

QR-koodi

Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa

Tutkimuksessa selvitettiin konkreettisissa oppimistilanteissa musiikin ja tunteiden yhteyttä tunnetaitokasvatuksessa. Tutkimuskysymykset käsittelevät sitä, mitä tunnesanoja ja merkityksiä oppilaat liittävät musiikkiin ja miten he selittävät musiikin luoman tunteen syntyä ja ilmaisevat musiikin välittämää tunnetta. Lisäksi tutkimus selvitti, miten oppilaat kokivat kyseisen tunnetaitojen oppimisprosessin. Tutkimus toteutettiin erään koulun kolmasluokkalaisille (n=22). Opetustuokioiden aikana oppilaat pohtivat musiikkikappaleiden luomia tunteita ja kuvasivat niitä erilaisin keinoin. Lisäksi he valmistivat itse tunteeseen pohjautuvat äänimaisemat. Aineistonkeruumenetelminä toimivat puolistrukturoidut ryhmähaastattelut, havainnointi sekä lomakkeet. Aineiston analyysi on toteutettu teoria- ja aineistolähtöisesti teemoittelemalla ja kvantifioimalla. Tulosten mukaan oppilaat hyödyntävät tunnesanoja ja musiikin elementtejä monipuolisesti ja loogisesti kuvatessaan musiikin luomaa tunnetta. Musiikkikappaleiden herättämät mielikuvat sisältävät usein arkielämään liittyviä tapahtumia ja niissä on havaittavissa keskinäistä samankaltaisuutta ja toistuvia teemoja. Oppimisprosessi oli oppilaiden mielestä onnistunut ja mielenkiintoinen. He kokivat oppineensa muun muassa tunteiden ilmaisemista, nimeämistä ja tunnistamista. Tutkimuksen perusteella musiikkia on hyödyllistä käyttää tunnetaitoja opeteltaessa. Sen avulla voidaan käsitellä erilaisia tunteita herättäviä aiheita luovalla ja helposti lähestyttävällä tavalla.

Tallennettuna: