Haku

Competitive advantage from sustainability marketing of bio-based products : a multiple case study of three sustainable chemical companies’ sustainability marketing

QR-koodi

Competitive advantage from sustainability marketing of bio-based products : a multiple case study of three sustainable chemical companies’ sustainability marketing

Tutkimus keskittyy kestävyysmarkkinoinnin mahdollisuuksiin tuoda kilpailuetua uusille biotuotteille eli biomateriaaleille ja –kemikaaleille. Kestävyysmarkkinointia tutkitaan yritysmarkkinoinnin kontekstissa. Tutkimuksen lähestymistapa aiheeseen on monitapaustutkimus. Tutkimuksen teoria pohjautuu strategisen johtamisen teoriaan, koska strategisen johtamisen teoria pyrkii vastaamaan kysymykseen, miksi toiset yritykset pärjäävät paremmin kuin toiset. Lisäksi tutkimus yhdistää strategisen johtamisen suuntauksia ajankohtaisiin markkinointisuuntauksiin ja konsepteihin kestävyysstrategiasta sekä kehittää näistä teoriapohjaisen käsitteellisen kehyksen. Käsitteellinen kehys yhdistää kestävä arvo –konseptin ja päivitetyn markkinointi-mixin. Luotua kehystä hyödynnetään kolmen kemianteollisuuden kestävyysjohtajayrityksen analysoinnissa. Analysoinnin kohteena on erityisesti yritysten kestävyysmarkkinointi. Tutkimus osoittaa, että tapausyritykset toteuttivat kestävä arvo –konseptia kestävyysstrategiassaan, keskittyen tuotevastuun ja puhtaan teknologian strategioihin. Lisäksi havaittiin, kestävä arvo –konseptin elementtejä voidaan hyödyntää kestävyysmarkkinoinnissa ja ne voivat luoda kilpailuetua. Tutkimuksen tärkeimmät tuotokset ovat kestävyysmarkkinoinnin käsitteellinen kehys sekä biokemikaalien ja –materiaalien menestyksekkään kestävyysmarkkinointistrategian ominaisuuksien kuvaus. Lisäksi lopuksi esitetään jatkotutkimusaiheita.

Tallennettuna: